پزشک با توجه به نوع بیماری شما شروع به جراحی و درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می کند، بعد از عمل با با توصیه‌ های مراقبتی از بیمارستان ترخیص می‌ شوید. مراقبت های درمانی بعد از عمل بیشتر جنبه‌ حمایتی دارند و اگر نکته ها و مراقبت های توصیه شده مراعات نشوند روند بهبودی به تعویق خواهد افتاد و حتی احتمال بازگشت بیماری و سایر عوارض بعدی وجود دارد.

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی شامل موارد زیر است که باید به دقت رعایت شوند.

مصرف مسکن: برخی ناراحتی و درد بر اثر عمل را می‌توان با استفاده از مسکن ها و آرام کننده های ضد درد تجویزی توسط پزشک کم کرد.

استراحت: نیاز به استراحت در منزل و اجتناب از فعالیت های سنگین در محل کار تا دو هفته بعد از جراحی لازم است.

عوض کردن پانسمان: بهتر است پانسمان ها هر روز توسط یک پرستار و در کلینیک درمانی با شرایط استریل عوض شود.

حالت درست نشستن: از نشستن بر روی زخم پرهیز کنید. برای نشستن می توانید از بالش‌ های تیوپی استفاده کنید تا محل عمل شده داخل فضای خالی بالش فرو رود و به آن فشاری وارد نگردد.

استفاده از توالت فرنگی: توالت ایرانی فشار و کشش زیادی بین دو عضله‌‌ پایینی باسن وارد می کند به همین خاطر بهتر است از توالت فرنگی که فشار کمی به باسن وارد می کند، استفاده کنید.

استحمام: اگر روش عمل شما باز باشد باید دست کم یک بار در روز با پانسمان دوش بگیرید و بعد پانسمان خیس شده را بردارید. اما اگر عمل شما بسته بود باید تا چند روز ابتدایی بعد از جراحی بسته ناحیه عمل شده کاملا خشک بماند و از استحمام پرهیز کنید.

شستن ناحیه زخم: بعد از بهبودی نسبی بدون مصرف صابون با آب ساده و یک پارچه نرم ناحیه زخم را بشویید. اگر پانسمان خیس یا مرطوب شد حتماً زودتر آن را عوض و محل را کاملا خشک کنید.

خشک کردن زخم: بعد از هر بار شستن باید محل زخم را بدون مالش با یک پارچه نرم به آرامی خشک کنید. برای پیشگیری از به هم ساییده شدن پارچه استفاده از گرمای سشوار برای خشک کردن هم شیوه خوبی است به صورتی که فاصله مناسبی با پوست داشته باشد.

پوشیدن لباس گشاد: لباس زیر پنبه‌ ای و بدون الیاف مصنوعی و نایلون و گشاد پوشیده شود.

رژیم غذایی پر از فیبر: مواد غذایی ملین و پر فیبر از مبتلا شدن به یبوست و پیشگیری از فشار آوردن در زمان اجابت مزاج که می‌ تواند به زخم جراحی فشار آورد، کمک می‌ کند.

خودداری از ورزش و فعالیت بدنی: برای زودتر درمان شدن زخم و پیشگیری از فشار بر آن بایست فعالیت بدنی و ورزش را دو تا چهار هفته انجام ندهید و آن را تا مداوای نسبی زخم به تأخیر بیندازید.

مراجعه به پزشک: در صورت نیاز به کشیدن بخیه یا معایه پیگیری در موعد مشخص شده به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت دیدن و احساس هر یک از نشانه های زیر که علامتی از عفونت است و از عارضه های بعد از عمل کیست مویی است، باید سریعاً پزشک خود را باخبر کنید:

• درد بسیار
  • قرمزی و التهاب پوست
  • درجه حرارت ۳۸ یا بیشتر
  • حس کردن گرما در ناحیه زخم
  • بیرون آمدن ترشحات خون‌ آبه‌ ای از زخم
  • بوی بد و اذیت کننده از ناحیه زخم

پزشک معالج شما بعد از معاینه شروع به درمان فوری با آنتی بیوتیک هایی مثل مترونیدازول، اریترومایسین و یا کلاریترومایسین حداقل برای دو هفته می‌ نماید.

از نشستن‌ های دراز مدت خودداری کنید و بهداشت فردی را کاملا مراعات کنید، ناحیه عمل شده را تمیز نگهدارید و موهای زائد ناحیه های موردنظر را با تیغ یا اسپری های موبر به صورت هفتگی بزنید تا از برگشت دوباره کیست مویی و بیماری سینوس پیلونیدال پیشگیری کنید.

درد بعد از عمل کیست مویی

برای اینکه درد بعد از عمل کیست مویی را به حداقل برسانید, می توانید با نظارت و تجویز دکتر متخصص از مسکن ها و آرام کننده های ضد درد استفاده کنید. اما اگر درد بعد از عمل کیست مویی بیش از حد بود و تحمل آن طاقت فرسا و اذیت کننده بود و از طرفی مصرف مسکن ها و آرام کننده ها نیز نتوانست کاری بکند, بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این دردها و راه درمان قطعی آنها تشخیص داده شود.

عفونت کیست مویی بعد از عمل

محتمل‌ ترین عارضه بعد از عمل کیست مویی عفونت است که باعث آبسه می‌ شود. آبسه مجموعه‌ ای بزرگ از چرک و مایعی است که می‌ تواند باعث قرمزی، درد و ورم مقعدی شود. اگر آبسه شکل بگیرد، باید برای التیام آن کاملا تخلیه شود. تعداد زیادی از باکتری‌ ها در پوست و از بیماری‌ های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک می‌ توانند باعث ایجاد کیست در یک آبسه شوند. اغلب عفونت کیست مویی بعد از عمل با آنتی‌ بیوتیک‌ ها از بین می‌ روند، اما اگر درمان نشود، برخی می‌ توانند مرگبار باشند. عفونت‌ های پیچیده یا عود شونده باید از طریق اکسیزیون یا بازکردن ناحیه مداوا شوند. عملیات بزرگ‌ تر و باز اغلب منجر به نتایج بهتری می‌ شود، اگر چه التیام آن بیشتر طول می‌ کشد.

بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟

بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟ بعد از عمل باید سعی کنید تا دوباره یبوست نشوید. به همین خاطر باید از مواد غذایی ملین و پر فیبر استفاده کنید تا از مبتلا شدن به یبوست جلوگیری کنید و از طرفی از فشار آوردن در زمان اجابت مزاج نیز پشگیری کنید تا به زخم جراحی فشار آورد نشود. بهتر است از پزشک معالج تان بخواهید که یک لیست از تمام غذاهایی که به بهبودی کیست مویی شما کمک می کند برای تان فهرست کند تا در خوردن برخی غذاهای مضر برای کیست مویی مراقبت کنید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!

افزودن دیدگاه