روش های درمان کیست مویی

انواع روش های درمان کیست مویی می تواند، عفونت و کیست های ایجاد شده در ناحیه انتهای ستون فقرات تا انتهای مقعد را التیام بخشد و درد و علائم ناخوشایند کیست مویی را از بین ببرد.

روش لیزر برای درمان کیست مویی

یکی از روش های سریع، آسان و موثری که برای درمان کیست مویی وجود دارد، استفاده از لیزر برای درمان کیست مویی است. در درمان کیست مویی با لیزر ناحیه آلوده شده با حالت موضعی بیحس می شود و با لیزر برش داده شده و کیست آلوده تخلیه و مداوا می شود. بسیاری از مویرگ هایی که آلوده شده اند با لیزر درمانی خشکانده شده و جلوی خونریزی بافتی گرفته می شود. همچنین در این روش عصب ها نیز التیام پیدا می کنند و دردهایی که بر اثر صدمه دیدن آنها ایجاد می شد نیز از بین می رود. درمان کیست مویی با لیزر از آغاز تا پایان معمولا کمتر از ۱۵ دقیقه طول می کشد.

در روش لیزر احتمال بازگشت کیست مویی وجود ندارد و ناحیه التهابی و عفونی به کل نابود می شود. بعد از اینکه با لیزر بافت آلوده برداشته شد، ناحیه عمل شده به شکل بیضی دیده می شود که در چند روز آینده ترشح کمی از آنجا صورت می گیرد ولی به صورت خود به خود ترمیم شده و کیست مویی کاملا درمان می شود و بیمار می تواند به همراه انجام مراقبت های لازم به سر زندگی و فعالیت های هرروزه خود برگردد.

در روش لیزر نیازی به پانسمان روزانه نیست و حمام کردن نیز مشکلی ندارد و می توانید ناحیه عمل شده را شستشو بدهید. بعد از لیزردرمانی باید بهداشت شخصی و بهداشت ناحیه عمل شده را بیشتر مراعات کنید و موهای زائد را بزنید و زودبه زود ناحیه را تمیز کنید.

لیزردرمانی را می توان در کنار روش جراحی باز نیز انجام داد. با این روش ترکیبی پروسه بهبودی زودتر طی می شود و بیمار زودتر سلامتی خود را به دست می آورد. در این روش ترکیبی زخم های ناحیه عمل شده با کمک لیزر به صورت هفته ای ترمیم می شود تا طول درمان و بهبودی کمتر شود.

روش جراحی برای درمان کیست مویی

روش جراحی برای درمان کیست مویی یکی از روش هیا قطعی کیست مویی است که حالتی تهاجمی دارد و با توجه به شدت بیماری با روش های مختلفی انجام می شود. این روش ها با درد و عوارض درمانی همراه است و برای بهبودی کامل نیاز به رعایت مراقبت های بعد از عمل می باشد. روش جراحی در بیمارستان یا کلینیک تحت بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

روش‌ های جراحی کیست مویی شامل موارد زیر است:

برش و تخلیه کامل کیست: در این روش برای درمان آبسه‌‌ های حاد و اورژانسی است و یک برش عریض در خط وسط آبسه ایجاد می شود. بعد همه کیست به صورت کامل تخلیه و پانسمان می شود و در یک ماه جای زخم به صورت کامل بهبود می یابد. نیازی به بستری شدن ندارید و در همان روز عمل می توانید از بیمارستان یا کلینیک ترخیص شوید. فقط باید برای پیشگیری از عفونت و زخم شدن دوباره ناحیه عمل شده، هر روز از گاز پانسمان بر روی زخم استفاده کنید.

برداشتن و باز گذاشتن زخم: در این روش کیست و بخشی از ناحیه اطراف آن برش داده می شود و کیست به صورت کامل برداشته می شود. اما زخم پانسمان نمی شود و به صورت باز گذاشته می شود تا با گذشت زمان ترمیم و خود به خود بسته شود. شما نیاز به پانسمان روزانه برای چند هفته دارید تا جای زخم به صورت کامل التیام یابد. در یان روش تمامی بافت های آلوده بیرون آورده می شود و احتمال بازگشت کیست به صفر می رسد. باز بودن زخم کمک می کند عفونت، چرک و ترشح های آلوده از محل زخم بیرون بیایند.

برداشتن و بستن زخم: در این روش کیست و ناحیه اطراف آن به صورت بیضی شکل برش داده می شود و کیست و اطراف آن را بیرون می آورند. بعد دو سمت برش داده شده را با نخ بخیه می زنند. این روش زمان بهبودی سریع تری دارد اما در برخی اوقات زخم و بخیه ها خود به خود باز می شوند و باعث احتمال بازگشت کیست و عفونت بعد از عمل می شود. استفاده از آنتی بیوتیک قبل از عمل می‌ تواند احتمال بازگشت و عفونی شدن زخم بعد از عمل را کمتر کند. اگر ناحیه عمل شده عفونت کند مجبور خواهند شد دوباره زخم را باز کنند و ترشح های آلوده را بیرون بیاورند پس زمان بهبودی هم طولانی تر خواهد شد. البته این روش اگر به صورت درست و دقیق و بدون مشکل انجام شود می تواند رضایت بیمارها را از بابت زیبایی به همراه داشته باشد.

روش جراحی پلاستیک: این روش برای کم کردن احتمال بازگشت کیست مویی و باز شدن زخم انجام می شود و با کمک جراحی پلاستیک و انواع تکنیک های ترمیمی با فلپ، منطقه عمل پوشش داده می شود. در یان روش نیاز به بستری شدن یک هفته ای دارید اما زمان بهبودی سریعتر است. با این روش میزان گودی بین دو عضله‌ سرینی، میزان کشش بر روی زخم کاهس می یابد.

مراقبت بعد از عمل جراحی کیست مویی

بعد از عمل جراحی کیست مویی لازم است که مراقبت های ویژه ای را از ناحیه عمل شده انجام دهید. برای اینکه در این باره اطلاعات کاملی به دست بیاورید می توانید مطلب مراقبت های بعد از عمل کیست مویی را بخوانید. ما در اینجا به صورت خلاصه به این مراقبت ها اشاره می کنیم.

• استفاده از مسکن ها و آرام کننده های ضددرد
  • استراحت در منزل و انجام ندادن فعالیت های سنگین
  • عوض کردن پانسمان
  • حالت درست نشستن