درمان بیرون زدگی مقعدی بدون خونریزی

آخرین به‌روزرسانی:

بیرون زدگی مقعدی یکی از مراحل بیماری بواسیر است. بواسیر با توجه به نشانه هایی که ایجاد می کند دارای درجه های گوناگونی است. در مرحله ای که بواسیر با دفع مدفوع بیرون می زند و ممکن است بدون خونریزی نیز باشد, بواسیر درجه دوم است که بیرون زدگی بعد از تمام شدن اجابت مزاج به صورت خود به خود به درون کشیده می شود.

بواسیرهای داخلی با توجه به نشانه هایی که دارند به چهار درجه تقسیم می شوند. در درجه اول, بواسیر داخلی معمولا با خونریزی همراه است و هیچ دردی ندارد. در درجه دوم, بواسیر با دفع مدفوع به بیرون از مقعد کشیده می شود و معمولا خونریزی ندارد و بعد از تمام شدن اجابت مزاج به صورت خود به خود به درون کشیده می شود. در درجه سوم بواسیر داخلی به صورت خود به خود به درون مقعد کشیده نمی شود و نیاز است با دست آن را به درون فشار دهید. در درجه چهارم, بواسیر بیرون زدگی زیادی دارد و با دست نیز نمی توانید آن را به درون هدایت کنید. درد این درجه بیشتر از بقیه درجات است.

توجه داشته باشید که خونریزی علامت شایع بیماری بواسیر است و خونریزی بیشتر در بواسیرهای داخلی اتفاق می افتد. بواسیرهای داخلی معمولا بدون درد یا درد کمتری دارند و درد آنها زمانی بیشتر می شود که بواسیر بزرگتر شده و بیرون زدگی مقعدی اتفاق می افتد و بواسیر بیرون زده به آسانی داخل مقعد برنمی گردد. در حالی که در بواسیرهای خارجی شرایط وخیم تر می شود و ممکن است خون در بواسیر لخته ببندد و این لخته ها درد زیادی را ایجاد کنند.

پس دانستیم که بیرون زدگی مقعدی بدون خونریزی مربوط به درجه دوم بواسیر داخلی است. در درجه دوم بواسیر بیرون می زند و در بیشتر اوقات خونریزی نیز ندارد. حالا برای درمان این درجه از بواسیر چه کار باید کرد؟

درمان بیرون زدگی بواسیر

برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد؟

بهترین درمان برای درمان بیرون زدگی بواسیر پیشگیری از یبوست است. در مرحله های اول و دوم بواسیر درمان خاصی وجود ندارد و این بواسیرها با کمی مراقبت و تغییر رژیم غذایی مداوا می شوند.

برای درمان بیرون زدگی بواسیر در مرحله اول و دوم کافی است از ملین ها استفاده کنید و همچنین رژیم غذایی خودتان را با مواد فیبردار پر کنید. با این کارها از یبوست جلوگیری خواهید کرد و با برطرف شدن یبوست تان بیرون زدگی بواسیر نیز درمان خواهد شد.

در مرحله دوم که بیرون زدگی بواسیر بدون خونریزی است, بهتر است از رژیم غذایی پرفیبر مانند انواع سالادها, نان های سبوس دار, میوه ها مثل سیب البته با پوست شان استفاده کنید. پمادهایی هم در بازار موجود است که می توانند به درمان این نوع بواسیر کمک کنند. پماد آنتی هموروئید را که به شکل شیاف است, می توانید از همه داروخانه ها به راحتی تهیه کنید. ترکیبات دارویی این پماد شامل زینک اکساید (منقبض کننده, ضد التهاب), لیدوکائین (ضد خارش و سوزش, درد و تحریک), هیدروکورتیزون استات (ضد التهاب)، آلومینیوم ساب استات (منقبض کننده و ضدالتهاب) است.

در این مرحله برای رفع یبوست می توانید از درمان های خانگی بواسیر و حتی از درمان های سنتی استفاده کنید ولی بهتر است همه این درمان ها را زیر نظر یک پزشک متخصص انجام دهید تا هم روند بهبودی شما سریعتر شود و هم بواسیر تان به صورت کامل درمان شود.

اگر یبوست دارید، می‌ توانید موارد زیر را انجام دهید:

• نوشیدن آب فراوان، مگر اینکه شرایط پزشکی اجازه این کار را به شما ندهد.
  • خوردن غذاهای فیبردار، مانند غذاهای سبوس دار، میوه، سبزیجات و از غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید و پنیر پرهیز کنید.
  • نگه داشتن فعال و متحرک بدن برای کاهش خطر یبوست
  • زود زود به دستشویی بروید.

اما در درجه های سوم و چهارم نیاز به درمان های پیشرفته است. در این مراحل باید هر چه زودتر خودتان را به یک پزشک متخصص برسانید تا با توجه به شدت بواسیر تان درمان مناسب مشخص شود. در مواردی که بواسیر درجه 3 و 4 بسیار دردناک هستند عمل جراحی بواسیر و عمل بواسیر با لیزر پیشنهاد می شود.