بلغم خونی در مدفوع

بلغم خونی یک ماده ضخیم و ژله ای شکل است. بدن شما در وهله اول از بلغم خونی برای محافظت از بافت‌ ها و اندام‌ ها استفاده می‌ کند. همچنین از آن برای کاهش آسیب استفاده می‌ شود که ممکن است توسط باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و یا قارچ‌ ها ایجاد شود. علاوه بر این، مخاط و بلغم می‌ تواند در برابر اسید معده یا دیگر مایعات و یا محرک‌ های مضر بالقوه محافظت کند. ​

بلغم خونی در مدفوع چیست؟

وجود بلغم خونی یا موکوس در مدفوع عمومیت دارد. زمانی که سالم هستید، بلغم یا موکوس به طور معمول تمیز است که متوجه شدن آن دشوار است. همچنین ممکن است سفید یا زرد به نظر برسد.

افزایش قابل‌ توجه مخاط یا بلغم خونی در مدفوع شما ممکن است نشانه یک مساله مهم سلامتی باشد، مانند:​

• بیماری کرون
  • فیبروز کیستیک (آماس لیفهای لوزالمعده که موجب بدکار کردن این عضو و عفونت دستگاه تنفسی می گردد)​
  • کولیت اولسراتیو
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • عفونت روده ای
  • عفونت و آلودگی های انگلی
  • مشکلات مضر
  • شقاق مقعدی
  • فیستول مقعد
  • سرطان کولورکتال (سرطان کولون و رکتوم)

​مقدار زیادی از بلغم خونی قابل‌ رویت در مدفوع شما طبیعی نیست و ممکن است نشانه‌ ای از یک مشکل جدی باشد. اگر مخاط و بلغم خونی را در مدفوع خود مشاهده می کنید، احتمالا ریسک پذیری شما بالا رفته است. این الزاما نشان‌ دهنده این نیست که شما مشکلی دارید، اما این چیزی است که باید بر آن نظارت کنید. ​

بلغم خونی در مدفوع گاهی با دیگر علایم همراه است که ممکن است نشانه‌ ای از یک مشکل بزرگ‌ تر باشد. این نشانه‌ ها عبارتند از: ​

• خون یا چرک در مدفوع
  • درد شکم
  • و یا تغییرات نفخ در حرکات و حرکات روده ​

بلغم خونی در مدفوع ممکن است نشانه‌ ای از مشکل دستگاه گوارش (GI) باشد. یک لایه مخاطی روده از بقیه بدن شما در برابر باقی مانده‌ های غذا و پاتوژن های بالقوه در روده شما محافظت می‌ کند. ​

طبق گزارش مجله جهانی گاسترواندرولوژی، اگر یک فرآیند التهابی این لایه مخاطی را قطع کند، ممکن است بلغم یا مخاط را با مدفوع خود دفع کنید. این کار در داخل روده های شما به پاتوژن ها دسترسی آسان‌ تری می دهد تا در بدن شما فعال شوند و احتمال بیمار شدن شما را به طور بالقوه افزایش می‌ دهد. ​

اگرچه ویروس‌ ها مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر باعث افزایش تولید مخاط و بلغم ها می‌ شوند اما این امر به طور معمول فقط بر سیستم تنفسی شما تاثیر می‌ گذارد. این بیماری به ندرت منجر به افزایش بلغم خونی در مدفوع می‌شود. ​

از دست دادن آب بدن و یبوست نیز ممکن است بلغم خونی ایجاد کنند و یا حداقل به افزایش بلغم خونی کمک کنند. این تغییرات ممکن است ناگهان اتفاق بیفتد. علایم ممکن است به تنهایی و یا با دارو حل شوند. ​

تغییرات در سطوح مخاطی نیز ممکن است ناشی از وضعیت التهابی دستگاه گوارش باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. این شرایط و سایر علل ممکن عبارتند از:​

بیماری کرون: بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است که دستگاه گوارش شما را تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهد. علایم اولیه ممکن است شامل اسهال و یا خستگی باشد.​

فیبروز کیستیک: فیبروز کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که باعث ایجاد مخاطی ضخیم و چسبنده می شود. این مخاط اغلب در ریه، پانکراس یا لوزلامعده، کبد یا روده بزرگ شما ایجاد می شود.

کولیت اولسراتیو: همانند بیماری کرون ، کولیت اولسروز یک بیماری التهابی روده است. این بیماری مزمن و یا دراز مدت است که باعث التهاب در روده بزرگ و یا راست‌ روده می‌ شود.​

سندرم روده تحریک پذیر: سندرم روده تحریک‌ پذیر ممکن است منجر به علایمی نظیر درد شکم، گرفتگی و اسهال شود، اما باعث ایجاد التهاب نمی‌ شود. ​

عفونت روده: عفونت روده نیز می‌ تواند منجر به بلغم خونی در مدفوع شود نمونه‌ هایی از عفونت از باکتری‌ ها مانند سالمونلا و شیگلوز که می‌ تواند ناشی از خوردن مواد غذایی آلوده باشد.​

عفونت و آلودگی های انگلی: عفونت‌ های انگلی از علل و نشانه‌ های متنوعی برخوردار هستند. آن‌ ها می‌ توانند ناشی از مالاریا باشند که توسط پشه آلوده و تریکومونیازیس و عفونت مقاربتی ناشی می‌ شود.​

مسائل حل‌ نشده : زمانی که روده شما قادر به جذب صحیح مواد مغذی مشخصی نیست، مسایل مربوط به فروپاشی و دم جذب مواد مغذی روی می‌ دهد. شرایط مربوط به سوء جذب شامل عدم تحمل لاکتوز و بیماری سلیاک است.​

شقاق مقعدی: شکاف های کوچکی در قسمت مقعد شما به وجود می آیند. آن‌ ها ممکن است با بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسروز در ارتباط باشند.​

فیستول مقعدی: وقتی که یک آبسه پوست و یا حفره‌ ای به درستی درمان شود و یا درمان نشده باشد، ممکن است یک فیستول مقعدی ایجاد کنید.​

کولون یا سرطان رکتوم: کولون یا سرطان رکتوم در روده یا رکتوم شما شروع می‌ شود و ممکن است علائمی از قبیل خون در مدفوع، خونریزی مقعدی و کاهش وزن نامشخص را ایجاد کند. ​

تشخیص بلغم خونی در مدفوع

هیچ درمان یکسانی برای دفع و درمان موکوس غیر طبیعی در مدفوع وجود ندارد. برای درمان مدفوع خونی، پزشک شما نیاز به تشخیص و درمان هر گونه مشکل اساسی دارد که ممکن است مربوط به التهاب در روده شما باشد. ​

بیشتر پزشکان با معاینه فیزیکی و آزمایش خون شروع خواهند کرد. نتایج تست به پزشک شما درکی از سلامت جسمی اولیه شما خواهد داد. اگر ​اطلاعات اضافی مورد نیاز باشد، پزشک شما ممکن است درخواست تست‌ های بیشتری بکند. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند: ​آزمایش خون، آزمایش مدفوع و ادرار، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، یک آزمایش تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، یک اسکن مغناطیسی لگن یا تست الکترولیتی عرق

برای برخی افراد، ممکن است تشخیص اتفاق بیفتد. اما برای دیگران، یافتن علت زمینه‌ ای ممکن است چندین دور تست و آزمایش نیاز داشته باشد. ​

موکوس در مدفوع نوزاد

بلغم در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟

مدفوع نوزاد در خیلی از موارد می تواند هشدار های لازم را برای شناسایی بیماری و پیشگیری از رشد بیماری در اختیار پدر و مادر بگذارد. هر تغییر رنگی در مدفوع نوزاد باید نشانه ای برای پدر و مادر باشد، این تغییرات رنگی و بلغم در مدفوع نوزاد می توانند در تشخیص بیماری های زیادی به پزشک کمک کنند. در صورت مشاهده هر یک از نشانه های زیر سریعا به پزشک نوزاد خود مراجعه کنید.

مدفوع مایع، خون قرمز در مدفوع کودک، مدفوع سیاه، مدفوع سفت که نشانه یبوست و آلرژی نوزاد به شیر یا سویا و عدم هضم شیر باشد، و بلغم در مدفوع نوزاد که رگه های سبز رنگ با رشته های روشن در مدفوع نوزاد نشانه بلغم خونی یا موکوس در مدفوع نوزاد است، این مورد می تواند علامت بودن عفونت در بدن نوزاد شما باشد.

زمانی که پزشک شما بلغم خونی را تشخیص داد، درمان مناسب با آن را نیز برای شما یا برای نوزاد شما تجویز می‌ کنند. تغییرات سبک زندگی ممکن است این مساله را برای برخی حل و فصل کند.  درمانی زیر ممکن است برای برطرف کردن آن موثر باشد. ​

مصرف مایعات را افزایش دهید. ​

غذاهای غنی از پروبیوتیک یا مکمل‌ ها که حاوی پروبیوتیک ها هستند، مانند لاکتوباسیلوس ها یا لاکتوباسیلوس را بخورید.

غذاهای ضد التهاب مانند غذاهای کم اسید و غیرمضر. ​

یک تعادل سالم از فیبر، کربوهیدرات و چربی در رژیم غذایی خود رعایت کنید. ​

داروهای تجویزی و درمان مداوم ممکن است برای افراد با شرایط مزمن مثل بیماری کرون، فیبروز کیستیک، کولیت اولسروز و سندرم روده تحریک‌پذیر ضروری باشد. ​

ترکیبی از تغییر سبک زندگی، داروها و روش‌ های جراحی ممکن است به کاهش شرایط مانند شقاق و فیستول کمک کند. ​

اگر دکتر شما نشانه های موکوس یا بلغم خونی تشخیص دهد درمان مناسب آن را برای شما تجویز می کند اما اکر با شرایط حادتری مانند سرطان رو به رو باشید، ممکن است به متخصص انکولوژی ارجاع داده شوید. این متخصص با سرطان شما برخورد جدی تری خواهد کرد و این درمان ممکن است علائمی که تجربه می‌کنید را کاهش دهد و تسکین دهد. ​

موکوس در مدفوع نوزاد

سطوح موکوس در مدفوع نوزاد شما و البته در خودتان ممکن است از زمانی به زمان دیگر تغییر کند. حفظ بلغم نرمال و موانع مخاطی سالم در بدن نوزاد شما تا حدی به باکتری های موجود در روده شما و نوزادتان بستگی دارد. ​

اگر اخیرا آنتی‌ بیوتیک‌ ها را گرفته‌ اید و یا مریض هستید، ممکن است متوجه تغییر سطح موکوس در مدفوع خود شده باشید. اگر ظرف چند هفته به حالت عادی باز نگردید، باید به پزشک مراجعه کنید. ​

شما باید یک متخصص بیماری‌ های معده و روده را ببینید که متخصص اختلالات دستگاه گوارش باشد، اگر متوجه موکوس یا بلغم خونی و علائم دیگری شدید شاید یک مشکل از بمیاری GI را تجربه می کنید. دقت کنید که نشانه‌ های خود و نوزادتان را پی‌ گیری کنید، تا چه مدت آن‌ ها را تجربه کرده‌ اید و اگر چیزی وجود داشته باشد، آن‌ها را بهتر یا بدتر می‌ کند. ​

همچنین مهم است که تلاش کنید سلامت کولون خود را با خوردن غذاهایی غنی از پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها، خوردن میوه‌ ها و سبزیجات رنگارنگ و مرطوب بهبود بخشید. ​

اگر بلغم خونی و موکوس را در مدفوع خود و یا نوزادتان مشاهده می‌ کنید و علائمی چون سرگیجه و یا احساس ضعف را تجربه می‌ کنید، سریعا با پزشک تماس بگیرید. بسیار محتمل است که به طور قابل‌ توجهی آب بدن شما کم شده باشد، که به این معنی است که شما ممکن است به مایعات IV نیاز داشته باشید. اگر مدفوع خونی یا سیاه شود، این می‌ تواند نشانه خونریزی روده شما باشد. اگر این نوع خونریزی اتفاق بیفتد، ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشید.