روش های تشخیص شقاق در کودکان

آخرین به‌روزرسانی:

کودکان هم می توانند به بیماری شقاق مبتلا شوند. خیلی از والدین فکر می کنند که این بیماری فقط مخصوص بزرگسالان است و کودکان ممکن نیست به این بیماری مبتلا شوند. باید بگوییم که این فکر کاملا اشتباه است و ممکن است کودکان هم در هر سنی به این بیماری دردناک گرفتار شوند.

تشخیص شقاق در کودکان

هنگامی یک بزرگسال به شقاق مقعدی مبتلا می شود, به راحتی می تواند علائم و نشانه های آن را در خود تشخیص دهد و با کنار گذاشتن خجالت به فکر درمان آن باشد. اما در کودکان اینگونه نیست, آنها دسترسی به علائم بیماری خود ندارند و از آنچه به سرشان می آید بی خبر هستند. برخی مواقع از گفتن آن به والدین شان هم خجالت می کشند و مجبور می شوند درد زیادی را تحمل کنند.

اینجاست که والدین باید گوش به زنگ باشند و این بیماری را در فرزندان شان جدی بگیرند و اگر نشانه و علامتی از آن را در کودک شان متوجه شدند, زودتر دست به کار شوند و جلوی دردهای بیشتر کودک خود را بگیرند.

علائم شقاق در کودکان

اولین موردی که والدین باید درباره شقاق بدانند این است که طبق تحقیقات انجام شده این بیماری در کودکان بسیار شایع است و احتمال اینکه کودک شان به آن مبتلا شود, وجود دارد. بعد باید نشانه ها و علائم شقاق را به خوبی بشناسند تا در صورت بروز عکس العمل به موقع و مناسبی داشته باشند. در حالت کلی بیماری شقاق در کودکان با علائم و نشانه های زیر خود را نشان می دهد.

•  احساس سوزش و خارش در ناحیه مقعد
  • درد در هنگام اجابت مزاج کودک. به خاطر این دردها کودک از رفتن به دستشویی اجتناب می کند و حتی از آن می ترسد.
  • دستشویی نرفتن کودک می تواند بیماری را شدیدتر کند.
  • دیدن خون در مدفوع یا بر روی دستمال و کاسه توالت
  • در صورتی که مدفوع کامل دفع نشود, کودک برای دفع, زود به زود به دستشویی می رود.
  • ایجاد شکاف و درزهای پوستی در مجاور دهانه مقعد
  • قرمزی ناحیه مقعد
  • التهاب و تورم ناحیه مقعد
  • تب داشتن کودک که نشانه بیشتر شدن عفونت است.

اگر علائم بالا در کودک تان وجود داشته باشد, کودک بیش از اندازه بی قراری خواهد کرد و شاید نتواند آن را به زبان بیاورد. به همین خاطر شما باید آماده باشید و با دقت رفتار کودک تان را زیر نظر داشته باشید.

از طرفی اگر متوجه شدید که کودک تان یبوست نیز باشد, باید علائم گفته شده را مورد به مورد بررسی کنید تا از مبتلا نشدن کودک تان به شقاق مطمئن شوید.

شقاق کودکان خطرناک نیست, اما درمان مناسب و به موقع می تواند جلوی بسیاری از بیماریها را که بر اثر شقاق ایجاد می شود را بگیرد. شقاق کودکان اگر درمان نشود, احتمال دارد کودک به آنمی یا همان اختلال کم خونی و فقر آهن مبتلا شود که برای کودک خیلی خطرناک می باشد.