علت خارش مقعدی در بارداری

خارش مقعدی بر اثر تحریک پوست در اطراف مقعد ایجاد می شود که با میل به خاراندن پوست همراه است. شدت خارش با رطوبت، فشار و نشستن افزایش می‌ یابد. خارش مقعد به شدیدترین شکل خود باعث ناراحتی تحمل ناپذیری می‌ شود که به صورت سوزش و درد توصیف می‌ شود. خارش ها درد و ناراحتی را در شخص بدتر می کند.

درمان خارش مقعد در مراحل ابتدایی ساده دارد که شامل دوش گرفتن به آرامی بدون مالش مستقیم پوست و شستن مقعد به طور کامل است.

استفاده از پدهای مرطوب به جای کاغذ توالت بعد از حرکات روده می‌ تواند مفید باشد.

مصرف کرم کورتیزون ممکن است التهاب و خارش را کاهش دهد، اگرچه استفاده طولانی‌ مدت از کورتیزون ممکن است به پوست آسیب برساند.

اگر خارش مقعد طولانی مدت شود، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

علت خارش مقعدی

علت های خارش مقعدی عبارتند از: نظافت غلط، خوردن غذاهای تند و ادویه‌ دار، اسهال، عفونت‌ های قارچی، بواسیر، خراش مقعد، کرمک،  و بی اختیاری مدفوع. ​

خارش مقعدی یک خارش شدید در داخل و اطراف مقعد است. این خارش یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد در برخی اوقات و زنان در زمان بارداری ممکن است آن را تجربه کنند. ​در ادامه علت های آن را بیشتر بررسی می کنیم.

خارش مقعدی ممکن است با دلایل زیادی ایجاد شود، از جمله: ​

• عفونت‌ های قارچی از قبیل عفونت‌ های پوستی
  • قارچ
  • عفونت‌ های پوستی استرپتوکوک
  • یا بیماری‌ های پوستی از طریق تماس
  • اختلالات پوستی مانند درماتیت تماس یا پسوریازیس
  • هموروئید، شقاق مقعدی، فیستول مقعدی، پروتکت یا برچسب پوست
  • بعضی از غذاها مانند نوشیدنی‌ های کافئین دار، الکل دار، بادام‌ زمینی، گوجه‌ فرنگی نیز باعث این خارش ها هستند.
  • رطوبت بیش از حد در اطراف راست روده
  • بعضی از داروها، مانند مسهل ها
  • برخی بیماری ها، مانند دیابت یا بیماری های کبدی

عوامل دیگری که ممکن است باعث زیاد شدن این مشکل شود عبارتند از: ​

• هیگینگ (hygeine) ضعیف
  • دفع بد مدفوع

علائم خارش مقعدی

تحریک داخل و اطراف مقعد می‌ تواند یک وضعیت موقت باشد و با گذشت زمان از بین برود و یا اینکه ممکن است به وضعیتی ثابت تبدیل شده و در مدت زیادی به شما آسیب برساند. خارش ناشی از درد و سوزش هم از علائم خارش مقعدی هستند.

برای تشخیص این مشکل شما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و تمام علائم و سابقه پزشکی خودتان را در این مورد با وی در میان بگذارید تا او با معاینه فیزیکی علت این خارش ها را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز نماید.

درمان​ خارش مقعدی

با دکتر خود درباره بهترین روش درمانی این مشکل صحبت کنید و حالت درمانی ایده آل را برای برطرف کردن این مشکل انتخاب کنید. برای مثال، ممکن است آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای درمان یک عفونت باکتریایی مناسب باشند. اما حالت کلی درمان خارش و سوزش ممکن است شامل موارد زیر باشد: ​

• مراقبت از خود ​(خود مراقبتی)
  • هنگام استحمام، به آرامی منطقه را با آب تمیز کنید. ​
  • ناحیه را به صورت کامل خشک کنید و مواظب باشید ناحیه خراشی برندارد.
  • از کاغذ توالت مناسب استفاده کنید.
  • از پنبه، گاز و یا نشاسته ذرت برای جذب رطوبت استفاده کنید. ​
  • از لباس‌ های پنبه‌ ای استفاده کنید، لباس‌ های نخی گشاد بپوشید و لباس زیرتان را مرتب بشویید.
  • از تحریک کننده هایی مانند حمام حباب، غذاهای خاص دوری کنید.

کرم و پماد حاوی هیدروکورتیزون یا سایر کورتیکواستروئیدهای می توانند خارش را کم کنند و از ناحیه آسیب دیده محافظت کنند. پماد اکسید روی برای محافظت و کپسایسین موضعی برای کاهش خارش بهتر هستند

داروهای خاصی نیز هستند که شاید برای درمان عفونت شما مناسب باشند و جلوی خارش را بگیرند ولی توجه کنید که همه این داروها باید با تجویز پزشک باشند و مصرف خودسرانه می تواند آسیب های بیشتری را با ناحیه آلوده شده وارد کند.

شما برای پیشگیری از مبتلا شده به این مشکل می توانید راه حل های زیر را انجام دهید.

• از پوشیدن لباس‌ های تنگ و مصنوعی اجتناب کنید
  • سعی کنید منطقه را تمیز و خشک نگهدارید ​
  • استفاده از پمادهای مناسب​
  • جلوی خودتان را بگیرید و از خارش ناحیه خودداری کنید ​
  • از عطرها، رنگ‌ ها و سایر تحریک کننده ها در آن ناحیه خودداری کنید
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید ​
  • ورزش منظم ​
  • از داروهای خاص (مانند مخدرها و ملین) اجتناب کنید ​

لطفا توجه کنید که این اطلاعات صرفا برای آگاهی شماست و به هیج وجهی نمی تواند جایگزین معاینه فیزیکی و مشاوره حضوری پزشک را بدهد. کلینیک سامان به شما کمک می کند تا نسبت به وضعیت پزشکی خودتان حساس بشوید و اگر ناراحتی و نشانه خاصی از بیماری را دارید متوجه شده و در زمان مناسب به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر فکر می‌ کنید که ممکن است یک وضعیت اضطراری پزشکی داشته باشید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همیشه قبل از شروع درمان جدید یا هر سوالی درباره وضعیت پزشکی تان دارید، به دنبال توصیه پزشک باشید و خودسرانه عمل نکنید.