آیا زگیل تناسلی درمان می شود؟

زگیل تناسلی چیست؟ آیا برای آن درمانی وجود دارد؟ انواع زگیل تناسلی چه هستند؟ با کلینیک سامان همراه باشید: زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی در ناحیه تناسلی یا مقعد است. این زگیل ها یکی از رایج‌ ترین عفونت‌ های منتقله از طریق جنسی هستند. ​این زگیل ها با نام رایج زگیل تناسلی یا با نام علمی condylomata acuminata شناخته می‌ شوند و توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌ شوند و نشانه ای از HPV هستند. ​

زگیل تناسلی شامل رشد بیش از حد فیبری است که با لایه‌ ای ضخیم و کلفت پوشانده می شود و می‌ توانند در اطراف پوست بیضه، مقعد و آلت یا در فرج ظاهر شوند. ​معمولا خوش‌ خیم و یا غیرسرطانی هستند، اما بعضی از انواع می‌ توانند با گذشت زمان به سرطان تبدیل شوند. ​

در ظاهر، زگیل تناسلی اغلب به رنگ پوست و به شکل ورم های خاکستری رنگ است. اگر چند خوشه از آنها در کنار یکدیگر باشند، ممکن است شبیه گل‌ کلم باشد. بعضی از آن‌ ها ممکن است آنقدر کوچک باشند که با چشم غیرمسلح نیز دیده شوند. ​

تقریبا تعداد مبتلایان به این عارضه در حدود یک درصد است و بیشتر به خاطر اینکه زمینه ساز مبتلا شدن به اچ پی وی است باید جدی گرفته شود. در بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ در میان بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۹ ساله شیوع HPV به میزان 7.2 درصد گزارش شده است.

این امکان وجود دارد که اچ پی وی بدون هیچ علائمی ظاهر شود. زگیل‌ های تناسلی معمولا در حدود ۳ ماه پس از عفونت ظاهر می‌ شوند. با این حال، در برخی موارد ممکن است برای سال‌ ها هیچ علائمی وجود نداشته باشد.

حقایقی درباره زگیل تناسلی

• زگیل تناسلی مسری است. ​
  • آن‌ ها ناشی از ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) بوده و پوست را آلوده می‌ کنند. ​
  • بزرگ‌ ترین عامل خطرناک برای زگیل تناسلی، رابطه بدون محافظ است. ​
  • برخی از زگیل‌ های دستگاه تناسلی به درمان موضعی خوب جواب می‌ دهند.

درمان زگیل تناسلی

​یک کرم موضعی مناسب می‌ تواند بیش‌ ترین زگیل‌ های دستگاه تناسلی را از بین ببرد. موضعی به این معنی است که دارو به طور مستقیم به پوست اعمال می‌ شود. ​

پزشکان تنها بیمارانی را درمان می‌ کنند که زگیل‌ های آنها قابل‌ رویت باشد. نوع درمان بستگی به موارد زیر دارد: ​

• محل زگیل ها
  • تعداد زگیل ها
  • ظاهر زگیل ها

درمان‌ های زیر برای برداشتن زگیل تناسلی موثر هستند:

داروهای ضد درد و موضعی: یک کرم یا مایع به طور مستقیم روی زگیل‌ ها به مدت چند روز در هفته به کار می‌ رود. این کار را می توان در خانه یا در کلینیک سامان انجام داد. درمان ممکن است چندین هفته ادامه پیدا کند. ​

cryotherapy: زگیل‌ ها اغلب با نیتروژن مایع منجمد می‌ شوند. فرآیند انجماد باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می‌ شود. وقتی پوست درمان می‌ شود، ضایعه کنده شده و به پوست تازه اجازه می‌ دهد تا دوباره رشد کند. گاهی اوقات، درمان‌ های مکرر مورد نیاز هستند. ​

electrocautery: یک جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل، تحت بی‌حسی موضعی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ​

جراحی: زگیل برداشته یا بریده می‌ شود. این روش نیز با بی‌ حسی موضعی انجام می شود. ​

درمان لیزری: یک پرتو متمرکز از نور، زگیل را نابود می‌ کند. ​

استفاده از چند روز درمانی همزمان برای از بین بردن زگیل ها بین پزشکان رایج است. ​

درمانهای گفته شده به هیچ وجه دردناک نیستند، اما گاهی ممکن است باعث درد و سوزش تا ۲ روز شوند. افرادی که پس از درمان ناراحتی را حس می‌ کنند، می‌ توانند برای تسکین دردشان مسکن مصرف کنند. ​

افرادی که درد را تجربه می‌ کنند ممکن است متوجه شوند که حمام گرم به تسکین ناراحتی کمک می‌ کند. بعد از حمام، ناحیه موردنظر باید کاملا خشک شود. بیماران نباید قبل از تکمیل درمان از روغن حمام، صابون، یا کرم استفاده کنند. ​

درمان OTC برای زگیل های  غیرژنیتال مناسب بوده و برای درمان زگیل تناسلی مناسب نیستند. ​

زگیل‌ ها به طور کلی بدون درمان حل می‌ شوند. با این حال، برخی از نمونه های زگیل تناسلی اگر رهاش وند و به آنها رسیدگی نشود، احتمال تکثیر و زیاد شدن را دارند. ​

درمان زگیل تناسلی به میزان قابل توجهی خطر انتقال را کاهش می‌ دهد. ​

مراقبت جنسی می‌ تواند زگیل را در حالت خفگی نگهدارد. ​

پیشگیری از زگیل‌ تناسلی

مراقبت و محافظت جنسی می‌ تواند زگیل تناسلی را در حالت خفگی نگهدارد. ​

برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، برای افراد فعال جنسی مهم است که گام‌ های پیشگیرانه را بردارند. ​این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد: ​

• پرهیز از تماس جنسی ​
  • استفاده از محافظ، مانند کاندوم
  • دریافت واکسن HPV توسط زنان​
  • در مورد داشتن زگیل تناسلی به همسران اطلاع داده شود​
  • ترک سیگار کشیدن ​

فعالیت جنسی ایمن برای افراد فعال جنسی حیاتی است. ممکن است فکر کنند که اندام تناسلی هر دو طرف بدون اچ پی وی است و مشکلی برایشان پیش نمی آید، چرا که هیچ زگیلی در اندام ها نیست. با این حال، این ویروس هنوز می‌ تواند بدون علایم آشکار منتشر شود. ​

آزمایشات پاپ و زگیل تناسلی

یک تست پاپ که به عنوان پاپ اسمیر شناخته می‌ شود، روشی برای آزمایش سرطان گردنه رحم در زنان است. این تست شامل جمع‌ آوری سلول‌ های از دهانه رحم زنان است. سرطان پروستات یا دهانه رحم (Cervical) یکی از عوارض احتمالی عفونت HPV است. ​

زنان باید واکسیناسیون اچ پی وی و معاینات منظم لگنی و پاپ را به صورت منظم انجام دهند. این ها همچنین می‌ توانند تغییرات سرویکس و واژن را نیز تشخیص دهند که ممکن است با شروع زگیل تناسلی تحریک شوند. ​

واکسیناسیون اچ پی وی در برابر همه انواع اچ پی وی محافظت نمی کند. به زنان توصیه می‌ شود که پس از واکسیناسیون معاینات لازم را ادامه دهند. ​

علت زگیل تناسلی

زگیل معمولی، مانند زگیل های دیگر، از طریق بیش از ۱۰۰ نوع HPV ایجاد می شود که لایه‌ های بالایی پوست را آلوده می‌ کنند. اما توجه کنید که فقط چند مورد از این لایه ها می توانند باعث زگیل تناسلی شوند.​

کسانی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند می توانند آن را شدیدا به شخص دیگری سرایت دهند و از طریق تماس جنسی با فردی که اچ پی وی را دارد، منتقل می‌ شوند. انواع دیگر اچ پی وی این ویژگی را ندارند. ​

تخمین زده می‌ شود که ۶۵ درصد از افرادی که دارای روابط جنسی با فردی هستند که مبتلا به زگیل تناسلی است، به آن آلوده می‌ شوند. ​

عوارض زگیل تناسلی

HPV می‌ تواند ساختار سلول‌ های آلوده را تغییر دهد و منجر به عوارض بیشتری شود. ​

سرطان: عفونت HPV با سرطان دهانه رحم و همچنین سرطان فرج، مقعد، آلت، دهان و گلو همراه است. تمام عفونت‌ های ناشی از اچ پی وی منجر به سرطان دهانه رحم نمی‌ شود، اما برای سلامت طولانی‌ مدت زنان حیاتی است که به طور منظم آزمایش های پاپ را انجام دهند. ​

مشکلات بارداری: احتمال ریسک کمی وجود دارد که یک مادر در هنگام زایمان بتواند زگیل تناسلی را رد کند. اگر هم بتواند رد کند پاپیلوماتوز حنجره می تواند رخ بدهد.

نوزاد مبتلا به پاپیلوماتوز حنجره ممکن است زگیل تناسلی داشته باشد. همچنین ممکن است تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد زگیل تناسلی، خونریزی و یا تکثیر آنها شود.

پاپ اسمیر یک روش مهم برای تشخیص HPV است.

عوامل خطرناک برای زگیل تناسلی

موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش خواهد داد: ​

• رابطه بدون محافظ ​
  • رابطه بدون محافظ با افراد مختلف ​
  • داشتن رابطه با فردی که سابقه جنسی آن ناشناخته است ​
  • رابطه دهانی​
  • شروع روابط در سنین پایین ​
  • داشتن استرس و سایر عفونت‌ های ویروسی در همان زمان، مانند HIV یا تب‌خال ​

تشخیص زگیل تناسلی

یک دکتر معمولا می‌ تواند با نگاه کردن به زگیل تناسلی آن را تشخیص دهد. ​

معاینه ممکن است شامل نگاه کردن به داخل واژن یا مقعد باشد. در موارد نادری، دکتر ممکن است از زگیل نمونه‌ برداری کند. ​

پس چه موقع باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید؟

جواب خیلی آسان است زمانی که زگیل تناسلی داشته باشید، یا زمانی که با یک شریک جدید بوده اید و علائم بیماری در شما نمایان شده است. یا زمانی که نشانه های عفونت از ره جنسی در شما دیده شود. ​یا زمانی که باردار هستید و احتمال می دهید به این زگیل ها مبتلا شده اید.

حتی اگر زگیل‌ ها دیده نشوند، پزشک یا پرستار ممکن است از بیمار درخواست کند که بعدا دوباره به کلینیک مراجعه کند. زگیل‌ های قابل‌ مشاهده ممکن است بلافاصله بعد از عفونت ظاهر نشوند. ​

برخی از زگیل های تناسلی آنقدر کوچک هستند که فقط می‌ توانند با یک تست کولپوسکوپی رحم و واژن یا پاپ اسمیر تشخیص داده شوند. کولپوسکوپ یک دستگاه تصویری است که برای بررسی جزئیات دهانه رحم استفاده می‌ شود. ​

زگیل مقعدی در کودکان

زگیل یک ضایعه پوستی رایج در کودکان است. در بیشتر کودکان پیش از سن بلوغ زگیل دیده می شود و زگیل پا در کف پای آنها بسیار شایع است. این زگیل ها می توانند در ناحیه های دیگر کودک از جمله در ناحیه مقعد نیز ایجاد شوند. زگیل ها در کودکان بعد از شانزده سالگی خیلی کم دیده می شوند.

درمان زگیل در کودکان وابسته به محل ایجاد شدن و میزان آزاردهندگی‌ آنها است. در زمان کودکی این زگیل ها اکثرا نیازی به درمان ندارند و خودشان با بالا رفتن سیستم دفاعی کودکان در مدت دو تا سه سال از بین می روند. اما در این مدت باید مواظب بود تا ناحیه های آلوده شده خراشیده نشوند چون در صورت خراش این ناحیه ها احتمال انتشار و بزرگتر شدن زگیل ها وجود دارد. هر چه زگیل کوچگتر و ناحیه آلوده شده کمتر باشد درمان آن نیز راحت تر است.

زگیل در کودکان هر چند خود به خود درمان می شود ولی درمان پزشکی آن نیز بسیار منطقی است چون احتمال رشد و تکثیر این زگیل ها به سایر بدن کودک گرفته می شود و همچنین به خاطر مسری بودن زگیل ها احتمال اینکه از کودک به شخص دیگری منتقل شوند نیز حذف می شود. اگر زگیل ها باعث درد و ناراحتی کودک نیز شوند بهترین راه برای زدودن درد کودک اقدام به درمان آنهاست.

و در آخر…

زگیل‌های کف پا خطرناک نیستند، اما می‌ توانند نشان‌ دهنده حضور اچ پی وی باشند. برخی از انواع HPV می‌ تواند منجر به سرطان شود. برداشتن زگیل می‌ تواند به جلوگیری از انتقال کمک کند، اما حتی اگر زگیل‌ های قابل‌ رویت با درمان برطرف شوند، باز ممکن است ویروس باقی بماند.