سامان همیشه اطمینان بخش

فرق بواسیر با سرطان روده

فرق بواسیر با سرطان رودهفرق بواسیر با سرطان روده

نشانه ها و علائم بواسیر و سرطان روده تا حدودی شبیه به هم هستند و هر دوی آنها با درد شروع می شوند و با خونریزی همراه هستند. به همین خاطر برای تشخیص درست این دو بیماری لازم است که علائم افتراقی بواسیر و سرطان روده را بشناسید و آنها را با هم اشتباه نگیرید.

تفاوت بواسیر و سرطان روده

افراد زیادی در برهه هایی از زندگی خود به بواسیر مبتلا می شوند. درد و خونریزی از علائم شایع بواسیر هستند, با ظاهر شدن این علائم بسیاری از افراد فکرشان به سمت بواسیر می رود, ولی باید بدانید که این دو علامت از نشانه های سرطان روده نیز هستند و برای تشخیص درست باید تحت معاینه یک متخصص کولون یا روده بزرگ قرار بگیرید. در ادامه سعی می کنیم علائم این دو بیماری را بیان کنیم تا شناخت بهتری از بیماری خود داشته باشید.

بواسیر : یکی از دلایل اصلی خونریزی روده بزرگ بواسیر است. در حالت طبیعی بواسیرها یکی از اجزای بخش پایانی روده بزرگ می باشند که بنا بر علت های مختلفی تبدیل به عارضه بواسیر در فرد می شوند. برای علل ایجاد بواسیر موارد موروثی و مبتلا بودن یکی از اعضای خانواده به بواسیر, مبتلا بودن به بیماریهای غده ای, رژیم غذایی نامناسب, کار و شرایط جوی نامناسب, استرس و مشکلات روانی, بالا رفتن سن, استفاده از برخی داروها, عفونی شدن ناحیه رکتوم, استفراغ و سرفه های بیش از اندازه، فشار آوردن به ناحیه مقعد و یبوست را بیان می کنند.

بواسیر به دو شکل در بیمار ظاهر می شود. یکی به صورت بواسیر داخلی و دیگری به صورت بواسیر خارجی. هر کدام از این بواسیرها نشانه ها و علائم متفاوتی دارند و درمان های مختلفی را نیز نیاز دارند. دردناک ترین و اذیت کننده ترین نوع بواسیر, بواسیر خارجی است که با درد زیاد و التهاب اطراف مقعد همراه است. اگر درد غیر قابل تحمل باشد بهترین راه درمان بواسیر استفاده از روش جراحی و درمان بواسیر با لیزر است, ولی دردهای کم را می توان با مراقبت های خاصی درمان کرد.

بواسیر داخلی نیز در اکثر اوقات با خونریزی هنگام دفع مدفوع سفت و حجیم همراه است که بعد از اجابت مزاج بر روی کاسه توالت یا مدفوع خون روشنی دیده می شود. همچنین ممکن است زائده بواسیر از داخل مقعد به بیرون کشیده شود و با این بیرون آمدگی خونریزی نیز اتفاق بیفتد. در حالت کلی علائم بواسیر اینگونه اند:

• خارش و سوزش
  • برجستگی های نرم در نزدیکی مقعد
  • ناراحتی قبل و بعد از اجابت مزاج
  • خونریزی مقعد یا مشاهده خون در مدفوع
  • احساس سنگینی و کشیدگی در مجاور ناحیه مقعد
فرق بواسیر با سرطان روده
علائم سرطان روده

سرطان روده: کولون یا روده بزرگ قسمتی از سیستم گوارشی است. طول روده باریک تقریبا شش متر است و مابین روده بزرگ و معده واقع شده است. روده باریک مواد غذایی را هضم و جذب بدن می کند و از نقطه پایانی معده آغاز شده و به روده بزرگ منتهی می شود. روده بزرگ نیز تا مقعد ادامه دارد.

سرطان روده که به نام سرطان کولون هم معروف است هنگامی رخ می دهد که سلول های سرطان زا در داخل روده زیاد می شوند. این سرطان معمولا با ظاهر شدن چند پولیپ روی لایه درونی راست روده بیمار را درگیر می کند.

افزایش سن (افراد بالای 50 سال), رژیم غذایی پرچربی و کم فیبر, پولیپ ها, سابقه مبتلا شدن به بیماری (افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و زنان مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان), وراثت, کولیت اولسروز, وزن زیاد, استفاده از الکل و مواد مخدر از جمله عوامل تشدید کننده سرطان روده هستند. در حالت کلی علائم سرطان روده اینگونه اند:

• خونریزی راست روده یا مشاهده خون در مدفوع یا مدفوع خونی
  • درد قولنجی معده یا کرامپ یا گرفتگی معده
  • تغییرهای پی در پی در عادت دفعی روده مثل یبوست (دفع کمتر از سه مرتبه در هفته) و اسهال
  • کاهش ناگهانی وزن
  • احساس ضعف و خستگی, سرگیجه و مشکل در تنفس بدون هیچ دلیلی
  • استفراغ و تهوع به دلیل کاهش جریان خون, درد و یبوست
  • یرقان و زردی پوست یا سفیدی چشم
  • حرکت درون روده
  • گاز معده و نفخ

ممکن است پیشرفت سرطان روده در چندین سال انجام شود, به همین دلیل تشخیص درست آن می تواند درمان را آسان تر کند. برای تشخیص درست و به موقع بهتر است افرادی که در خود احساس خطر مبتلا شدن به سرطان روده می کنند, آزمایش های دوره ای دیجیتال کولون‎, ‌‌آزمایش وجود لخته خون در مدفوع, آزمایش خون, پروکتوسکوپی, کولونوسکوپی, بیوپسی و مشاوره ژنتیک ‌را انجام دهند.