تفاوت بواسیر و زگیل مقعدی

آخرین به‌روزرسانی:

برای تشخیص بواسیر از زگیل مقعدی کافی است نشانه های این دو بیماری را بشناسید. بیماران بسیاری به ما مراجعه می کنند که در تشخیص علائم این دو بیماری سردرگم هستند و در اکثر موارد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه می گیرند. در صورتی که بواسیر با زگیل مقعدی در علائم ظاهری و روش های درمانی تفاوت های چشمگیری با هم دارند. اگر درمان نامناسبی برای این بیماری ها گرفته شود می تواند عوارض بدی به دنبال داشته باشد. برای تشخیص زگیل مقعدی نیاز است آزمایش های مخصوص به آن گرفته شود و ویروس HPV در بیمار مثبت باشد.

تفاوت ظاهری بواسیر با زگیل مقعدی

بواسیر ها برآمدگی های نرمی هستند که در حالت طبیعی به دفع مدفوع کمک می کنند. در صورت بروز بیماری بواسیر این برآمدگی ها حساس تر و دردناک تر شده و باعث مشکلاتی در بیمار هنگام اجابت مزاج می شوند.

بواسیر در روزهای ابتدایی با مراعات نکته های بهداشتی و پیشگیرانه قابل مداواست. تغییر رژیم غذایی و درمان های خانگی در درمان این بواسیرها بسیار کارآمد هستند و از وخیم تر شدن بیماری پیشگیری می کنند. اما اگر بواسیر به مرحله دردناک و غیر قابل تحملی برسند باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب انجام شود.

ولی شکل ظاهری زگیل مقعدی با بواسیر فرق دارد. زگیل مقعدی به شکل برآمدگی های کلم مانندی ظاهر می شود که ممکن است روی آن دانه های قرمز و ریزی نیز مشاهده شود. در صورتی که زیر پوست مو نیز وجود داشته باشد, ممکن است ناحیه مورد نظر متورم و چرکی هم شود که در این حالت, این مورد کیست مویی است و زگیل مقعدی نمی باشد.

تفاوت روش درمان بواسیر و زگیل مقعدی

درمان بواسیر با درمان زگیل مقعدی نیز فرق دارد. به این دلیل باید این دو بیماری به صورت درستی تشخیص داده شوند تا درمان نامناسب انجام نشود. بهترین روش درمانی بواسیر حذف آن با کمک لیزر است. درمان بواسیر با لیزر کاملا ایمن و بدون بازگشت بوده و عارضه کلا از بین می رود.

ولی درمان زگیل مقعدی با استفاده از دارو بوده و اگر کار به جراحی بکشد, با کرایو که شامل فریز کردن زگیل ها است, تمامی زگیل های مقعدی از بین می روند. توجه داشته باشید که می توان از لیزر برای درمان زگیل مقعدی استفاده کرد ولی به صورت کامل حذف نمی شود.

حالا فکر کنید شخص مبتلا به بواسیر باشد و او را با کرایو درمان کنند, بیمار به خاطر تشخیص نادرست مجبور خواهد بود دردهای این دستگاه را تحمل کند و از طرفی بواسیرش هم سر جایش خواهد بود و شدیدتر نیز خواهد شد.

پس اگر پزشک تشخیص به زگیل مقعدی در بیمار داد, بهترین کار برای مطمئن شدن از آن, انجام آزمایش تشخیص ویروس HPV است. اما اگر بواسیر تشخیص داده شد باید کاملا از ابتلای شخص به زگیل مقعدی مطمئن شود. برای اطمینان نیز کافی است نمونه ای از بواسیر برای آزمایش پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده شود. در صورت مثبت بودن این آزمایش کاملا مشخص می شود که بیمار به بواسیر مبتلا است.