تفاوت شقاق و بواسیر

آخرین به‌روزرسانی:

شقاق (فیشر) و بواسیر (هموروئید) دو بیماری نشیمنگاهی هستند که با اینکه شباهت های زیادی دارند ولی در علائم و نحوه ظاهر شدن و همچنین در نحوه درمان تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند. به همین خاطر شناخت تفاوت های شقاق و بواسیر برای تشخیص درست آنها لازم است.

در ادامه سعی می کنیم به مواردی از فرق بین شقاق و بواسیر اشاره کنیم.

بواسیر یا هموروئید

یکی از دلایل اصلی خونریزی روده بزرگ بواسیر است. در حالت طبیعی بواسیرها یکی از اجزای بخش پایانی روده بزرگ می باشند که بنا بر علت های مختلفی تبدیل به عارضه بواسیر در فرد می شوند. برای علل ایجاد بواسیر موارد موروثی و مبتلا بودن یکی از اعضای خانواده به بواسیر, مبتلا بودن به بیماریهای غده ای, رژیم غذایی نامناسب, کار و شرایط جوی نامناسب, استرس و مشکلات روانی, بالا رفتن سن, استفاده از برخی داروها, عفونی شدن ناحیه رکتوم, استفراغ و سرفه های بیش از اندازه، فشار آوردن به ناحیه مقعد و یبوست را بیان می کنند.

بواسیر به دو شکل در بیمار ظاهر می شود. یکی به صورت بواسیر داخلی و دیگری به صورت بواسیر خارجی. هر کدام از این بواسیرها نشانه ها و علائم متفاوتی دارند و درمان های مختلفی را نیز نیاز دارند. دردناک ترین و اذیت کننده ترین نوع بواسیر, بواسیر خارجی است که با درد زیاد و التهاب اطراف مقعد همراه است. اگر درد غیر قابل تحمل باشد بهترین راه درمان بواسیر استفاده از روش جراحی و درمان بواسیر با لیزر است, ولی دردهای کم را می توان با مراقبت های خاصی درمان کرد.

بواسیر داخلی نیز در اکثر اوقات با خونریزی هنگام دفع مدفوع سفت و حجیم همراه است که بعد از اجابت مزاج بر روی کاسه توالت یا مدفوع خون روشنی دیده می شود. همچنین ممکن است زائده بواسیر از داخل مقعد به بیرون کشیده شود و با این بیرون آمدگی خونریزی نیز اتفاق بیفتد.

فرق بین شقاق و بواسیر

شقاق یا فیشر

شقاق به ترک ها و شکاف های ابتدای ناحیه مقعد گفته می شود که با درد شدید و در برخی اوقات با خونریزی اندکی هنگام دفع مدفوع همراه است. علت های به وجود آورنده شقاق زیاد است ولی اصلی ترین آنها یبوست و اسهال شدید بیان شده است. بعضی از متخصصان رسیدن خون کم به ناحیه مقعد را دلیل اصلی فیزیولوژیک به وجود آمدن شقاق می دانند و بعضی دیگر دلیل ایجاد شقاق را در بیشتر شدن فشارهای وارده به مجرای مقعد می دانند. این بیماری در بین مردان و زنان شایع است.

خیلی از زنان پس از زایمان به این بیماری مبتلا می شوند که دلیل اصلی آن شل شدن عضله های لگن در زمان بارداری است که این مورد می تواند مشکلات مربوط به دفع را در آنها تقویت کند. نشانه مهم شقاق درد موقع دفع مدفوع است که احتمال دارد کمی خون در مدفوع نیز مشاهده شود. درد این بیماری در مراحلی به حدی زیاد می شود که توانایی دفع را از شخص می گیرد.

علامت اولیه شقاق مقعد درد در امتداد مقعد و در مسیر حرکات روده است. علائم شقاق دیگری که ممکن است رخ دهد عبارتند از: ​

• خونریزی​
  • خارش
  • تخلیه دردناک​
    شقاق مقعدی با کمک معاینه چشمی مقعد و کانال مقعد مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌ گیرند.

روش های درمان شقاق مقعدی در مراحل ابتدایی شامل درمان‌ های خانگی مانند افزودن ماده خشک به مدفوع، نرم شدن مدفوع، مصرف یک رژیم غذایی با فیبر بالا، استفاده از حمام آب گرم است. در مراحل پیشرفته نیاز به درمان های تخصصی تر مثل جراحی یا درمان شقاق با لیزر است که توسط پزشک متخصص توصیه می شود.