سامان همیشه اطمینان بخش

جوش مقعدیجوش مقعدی

جوش (furuncles)  توده متورم دردآوری است که در پوست ظاهر می شود. چرک در جوش ها انباشته می شود. آنها در عمل در همه موردهای عفونتی یا باکتریایی (استافيلوکوکوس اورئوس)، به طور خاص ایجاد می شود. معمولا ریشه باقیمانده بر روی سطح پوست هیچ ضرری ندارد ولی بسیاری از مردم با این ریشه ها, باکتری های آلوده ای را حمل می کنند که در صورت مبتلا شدن به بیماری می تواند باعث مشکلاتی برای خود آنها و دیگران شود.

جوش مقعدی چیست؟

جوش (furuncles) توده متورم دردآوری است که در پوست ظاهر می شود. چرک در جوش ها انباشته می شود. آنها در عمل در همه موردهای عفونتی یا باکتریایی (استافيلوکوکوس اورئوس)، به طور خاص ایجاد می شود. معمولا ریشه باقیمانده بر روی سطح پوست هیچ ضرری ندارد ولی بسیاری از مردم با این ریشه ها باکتری های آلوده ای را حمل می کنند که در صورت مبتلا شدن به بیماری می تواند باعث مشکلاتی برای خود آنها و دیگران شود.

کارهای زیادی می توان برای مراقبت و جلوگیری از جوش انجام داد، ولی برای رفع چرک جوش مقعدی نیاز به درمان است. حذف مايع آلوده با کمک متخصص مراقبت بهداشتی بهتر و با دقت بیشتری انجام می شود و احتمال آلودگی ها را کمتر می کند.

گاهی اوقات آنتی بیوتیک می تواند به عنوان گزینه درمان جوش مقعدی توصیه شود. اگر شما جوش ناحیه مقعدی را درمان نکنید، ممکن است بزرگ تر و یا تکثیر شود. در موارد نادر جوش عفونی وارد جریان خون بیمار شده و بیماری وی را تشدید می کند.

گاهی بیماران به شقاق مقعدی که دارای علائمی همچون درد یا سوزش در حین یا بعد از دفع مدفوع است، و گاهی به فیستول مقعدی که دارای ترشح خون آبه ای و گاهی چرکی و دردناک است، مبتلا می شوند که این حالتها نیز جوش ناحیه مقعدی هستند؛ لذا جهت تشخیص و درمان آن، یک معاینه دقیق الزامی است.

خارش مقعد، که در پزشکی به Pruritus ani معروف می باشد، یک مشکل شایع است که زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می‌ دهد؛ اگرچه در مردان شایع‌ تر است. این عارضه می‌ تواند در هر سنی رخ دهد، اما به نظر می‌رسد در سنین بین 30 و 50 سالگی شایع‌ تر است. خارش دور مقعد می‌ تواند بر اثر مسائل پزشکی داخلی یا پوستی ایجاد شود. علل مرتبط با پوست شامل موارد زیر است:

• درماتیت آتوپیک
  • پسوریازیس
  • اصطکاک بیش از حد در ناحیه مقعد
  • عرق زیاد و رطوبت اطراف مقعد
  • قرار گرفتن در معرض عطرهای شیمیایی و رنگ
  • پاک نمودن نامناسب پس از اجابت مزاج

برخی علل پزشکی نیز عبارتند از:

• آلرژی غذایی،
  • شقاق مقعدی (ایجاد شکاف در ناحیه رکتوم مقعد)،
  • تومورهای مقعد،
  • اسهال،
  • یبوست،
  • بی اختیاری مدفوع و بواسیر،
  • عفونت انگلی، مقاربتی و قارچی.

جوش مقعدی کودکان

جوش پوشک: التهاب و قرمزی پوست در نواحی که در تماس مستقیم با پوشک هستند ممکن است گاهی حتی به صورت کمی متورم دربیاید. این جوش ها ممکن است صاف یا برآمده باشد. این عارضه در کودکان زیر یک سال شایع‌ تر است.

جوش پوشک (مخمری): جوش‌ های قرمز بر آمده در ناحیه پوشک که ممکن است شامل برآمدگی‌های چرکین نیز باشند. این التهاب گاهی در چین‌ های بدن کودک وخیم‌ تر است. این حالت بیشتر از دو روز طول می‌ کشد و با کرم یا پودر درمان نمی‌ شود. در کودکانی که به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌ اند، بیشتر شایع است.

حلقه آلرژیک: واکنش های حساسیت زا معمولا کمتر باعث قرمزی و حساسیت پوستی می شوند. این نواحی اغلب به صورت نواحی کوچک و قرمز رنگ هستند. همچنین مصرف بعضی غذاها می تواند در بچه ها حساسیت ایجاد کند. مخصوصا غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی که باعث به وجود آمدن یک حلقه قرمز در اطراف مقعد بچه می شود.

درمان جوش مقعدی

آکنه و جوش مهم نیست در کجای بدن شما ظاهر شود و متاسفانه مقعد از جوش‌ های قرمز رنگ آزار دهنده مصون نیست. آکنه مقعد و آکنه صورت، هر دو در علت و نحوه درمان، کمی متفاوت هستند.

آکنه و جوش مقعدی روی باسن به خاطر فولیکولیت شکل می‌ گیرد، فولیکولیت معمولا زمانی ایجاد می‌ شود که استافیلوکوکوس اوریوس، یا باکتری استاف، یک سطح مقعد را آلوده می‌ کند.

معمولا باکتری‌ های استافیلوکوک بدون ایجاد مشکل در پوست شما زندگی می‌ کنند، اما وقتی به داخل پوست وارد می‌ شوند، منجر به عفونت می‌ شود. اگر عفونت بدتر شود می‌ تواند منجر به جوش زدگی شود که می‌ تواند دردناک باشد.

فولیکولیت بسیار شبیه به آکنه معمولی است. در بالای پوست مقعد لکه‌ های قرمز رنگی ایجاد می شود که پر از چرک است و می‌ تواند خارش و ناراحتی با خود داشته باشد. در اغلب موارد آن‌ ها با مراقبت منظم خانگی درمان می‌ شود.

گزینه های درمان جوش های مقعدی مختلف است. جوش درست قبل از خارج شدن عفونت، بیرون می زند. جوش مقعدی در اکثر اوقات به خودی خود ناپدید می شوند، در خانه شما می توانید محل جوش زده را بشویید و با استفاده از داروهای ویژه ضدجوش مراقبت های لازم را برای بهبودی خودتان انجام دهید. مصرف خوراکی آنتی بیوتیک ها نیز به عنوان درمان جوش مقعدی گاهی تجویز می شوند.

در صورتی که شما جوش ناحیه مقعدی دارید، دکتر برای درمان آنتی بیوتیک به شما توصیه خواهد کرد. در درمان جوش های مقعدی با آنتی بیوتیک برای 10 یا 14 روز دنبال خواهد شد.

عکس جوش مقعدی

درمان جوش مقعدی نوزاد

یکی از مشکلاتی که در مقعد نوزادتان ممکن است ایجاد شود، به دلیل چیزهایی باشد که استفاده می کنید، مثلا استفاده از دستمال مرطوب می تواند مشکل ایجاد کرده و باعث ایجاد این دانه های قرمز رنگ اطراف مقعد فرزندتان شود.

اما اگر که از دستمال مرطوب استفاده نمی کنید، حتما باید از مصرف یکسری مواد غذایی بپرهیزید، موادی مثل شیر گاو یا شیر پاستوریزه و نیز موادی که شیر در آن ها استفاده شده است. اگر هم از شیر و محصولات شیری استفاده نمی کنید، باید بر اساس سبک تغذیه خودتان، رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید.

به شما توصیه می کنیم از خوردن نوشابه و شیر خودداری کنید. اگر عامل جوش حساسیت بیرونی باشد، با مصرف دارو زیر نظر پزشک قابل درمان است اما با توجه به این که مشکل احتمال برگشتن دارد، باید زمینه ها و شرایط خوب شدن را نیز فراهم کنید. یعنی با تشخیص درست عامل ایجاد کننده و حذف آن از بروز این دانه ها پیشگیری خواهید کرد.

بهترین کار در حال حاضر، غیر از اینکه محل جوش را باز می گذارید، استفاده نکردن از دستمال مرطوب و شیمیایی برای نوزادتان است. شاید نوزادتان به قارچ پوستی مبتلا شده یا حساسیت به شیر و پروتئین گاوی دارد که باید بررسی شود.

اگر فرزندتان از شیر مادر می خورد باید مواد غذایی که مادر بچه مصرف می کند را تحت نظر گرفت و گفته شود او مجاز به خوردن چه چیزهایی است. برای استفاده از پماد هم نوزاد شما باید ابتدا از نزدیک معاینه شود و سپس پماد مناسب تجویز شود.

جوش کنار مقعد

درمان خانگی جوش مقعدی

اگر پوست اطراف مقعد شما به جوش مقعدی آلوده شده است، آنتی بیوتیک برای حذف عفونت باکتریایی لازم است. اما در برخی از مواقع به آنها نیازی ندارید. در واقع، آنتی بیوتیک ها به سختی می توانند به سطح آبسه و جوش مقعدی نفوذ کنند و اگر خشک شده باشند اثری بر روی جوش مقعدی نخواهند گذاشت.

شما می توانید درمان طبیعی جوش, ورم مقعدی و درد جوش را با اسپری BoilX هومیوپاتی امتحان کنید. فقط زدن دو مرتبه اسپری به زیر محل موردنظر سه بار در روز می تواند به کاهش علائم جوش شما کمک کند.

RatingHealthcare Product BoilX نیز درمان طبیعی جوش با ترکیب پیچیده ای از ترکیبات گیاهی است که برای تسکین علائم جوش مقعدی مفید است.

جوش کنار مقعد

یکی از جوش هایی عفونی و باکتریایی که بسیار دردناک است, جوش کنار مقعد یا اطراف مقعد است. این جوش ها در روزهای ابتدایی دردی ندارند و فقط به حالت برجسته در کنار مقعد لمس و دیده می شوند. اگر این جوش ها را در کنار مقعد خود مشاهده کردید بهترین کار این است که سریعا با یک پزشک متخصص ملاقات کنید چون هر چقدر درمان این جوش کنار مقعد را به تاخیر بیندازید وضعیت جوش ها شدیدتر و عفونت آنها نیز زیادتر خواهد شد. روش های درمانی زیادی برای جوش کنار مقعد وجود دارد که پزشک بعد از معاینه مناسب ترین درمان را برای شما توصیه می کند.

جوش های اطراف مقعد

جوش ها مشکلی پوستی هستند که معمولا در پشت, صورت, ناحیه گوش و اطراف مقعد ظاهر می شوند. اگر جوش های اطراف مقعد خود را متوجه شدید در درمان آنها تاخیر نکنید, زیرا هر گونه تعلل و تاخیری در درمان این جوش ها می توانند منجر به عفونت و سایر عوارض شود.

همچنین جوش های اطراف مقعد ممکن است یک مسئله بهداشتی باشد و منتهی به بواسیر یا کیست مویی شود که نیاز به درمان توسط یک پزشک متخصص مراقبت های بهداشتی دارد. البته احتمال این هم وجود دارد که آنچه شما تصور می کنید جوش است فقط یک جوش معمولی در اطراف مقعدتان باشد و با کمی مراقبت از بین برود. اما جوش هایی وجود دارند که به رنگ صورتی یا قرمز ظاهر می شوند و رفته رفته به شکل گلوله و حلقه ای در می آیند. این جوش ها با بزرگتر شدن شان در پوست جا خوش می کنند و بزرگتر و پررنگ تر می شوند که به ایجاد کیست ها کمک می کنند و این جوش های کیستی بسیار دردناک هستند.

جوش دور مقعد معمولی نیز ممکن است با خارش هایی همراه باشند که با هر دفعه خارش نوک آنها خشن تر و حساس تر می شود و در صورت درمان نشدن می تواند عوارض ناخوشایندی شود. این جوش ها با تحریک, عرق کردن و حرکت روده تحریک می شوند و مشکلاتی زیاد آزاردهنده ای را برای بیمار ایجاد می کنند.

جوش داخل مقعدی

بیشتر جوش ها توسط یک باکتری ایجاد می شوند (باکتری های استافیلوکوک). این باکتری به داخل بدن وارد می شود و یا از طریق ریزش های کوچک در پوست خودش را به موهای فولیکول می رساند. این نوع جوش ها که داخل مقعد نیز ایجاد می شود بیشتر به خاطر رعایت نکردن مسائل بهداشتی است که افراد را به عفونت های پوستی نیز مبتلا می کند.

دیابت, مشکلات سیستم ایمنی بدن, تغذیه نامناسب, بهداشت بد, قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن که باعث تحریک پوست می شود از علت های ایجاد جوش در بدن شماست. جوش داخل مقعد نیز می تواند بر اثر هر یک از این موارد تشکیل شود و به تدریج خود را به سطح پوست برساند.

جوش داخل باسن نیز مثل سایر جوش های مقعدی به شکل یک قرص سخت نیم اینچی, قرمز رنگ و بسیار دردناک است. با بزرگتر شدن این جوش ها, توده های داخلی مقعد نیز نرم تر شده و بزرگ می شوند و با خود درد زیادی را به همراه دارند. این جوش داخل مقعد باعث می شود یک شکاف در بالای جوش ایجاد شود و شرایط عفونی شدن آن را مهیا کند.

پوست اطراف جوش آلوده می شود و شروع به قرمز شدن، دردناک، گرم و متورم می کند. جوش داخل باسن معمولا با زیاد شدن تب و تورم غده های داخلی همراه است.