جراحی شقاق

خانه » جراحی شقاق
جراحی شقاق 2018-11-12T15:23:29+00:00

در صورتی که درمان دارویی و رفتاری برای شقاق مقعدی جوابگو نبود و شقاق از مرحله حاد به مزمن انتقال یافت، باید به سراغ روش های درمان جراحی شقاق بروید. تشخیص اینکه آیا شقاق شما باید جراحی شود یا نه، برعهده پزشک متخصص است. پزشک متخصص با انجام آزمایش هایی مانند آندوسکوپی و بررسی عضلات کف لگن بیمار می تواند به صورت دقیق نیاز به جراحی را تایید کند.

جراحی شقاق مقعدی شامل دو روش است که هر یک از آنها با سیستمی متفاوت به مداوای بیمار می پردازند. اگر شما دلیل ایجاد شقاق را در خودتان بدانید، با توجه به آن می توانید نوع روش جراحی شقاق را نیز تعیین کنید.

روش گشادگی دریچه‌ مقعد: در این روش با بیهوشی عمومی، دریچه عضلانی مقعد کشیده می شود و آن به اندازه ای عریض و گشاد می شود تا تنگی دریچه مقعد از بین برود. این کشش و عریض کردن کمک می کند تا همه نارسایی های ناحیه مقعد اصلاح شده و شقاق درمان شود. مقدار کشش و زمان آن نوط به نظر پزشک است. این روش می توان درد شقاق را تسکین دهد. این روش عوارضی زیادی دارد از جمله احتمال پاره شدن دریچه وجود دارد، به این خاطر امروزه از آن استفاده نمی کنند.

روش برداشت اسفنگتر داخلی (اسفنکتروتومی): در این روش یک برش کوچک در ناحیه دریچه داخلی رکتوم داده می شود تا درد و فشار مجرای مقعد کم شود و به شقاق و زخم شقاق فرصت التیام و درمان بدهد. این روش با بیهوشی عمومی یا نخاعی انجام می شود و روشی کاملا اختیاری و متداول است. این روش درد خیلی کمی دارد و عوارض آن نیز محدود است. بعد از عمل ممکن است بیمار کمی در کنترل گاز روده مشکل داشته باشد که با گذشت زمان از بین می رود. همچنین احتمال عفونت و نشت اندکی مدفوع  نیز است که بعد از هشت هفته همه این موارد کاملا از بین می رود و شقاق و شکاف ایجاد شده درمان می شود.

افزون بر روش‌ هایی که در بالا بیان شد، امروزه از لیزر برای درمان شقاق بیشتر استفاده می شود. این روش تقریبا بدون خونریزی است و جراح کنترل خوبی بر روی محل عمل دارد. به علاوه اسکار و زخم فیبروز مزمن با لیزر کاملا از بین می رود. روش درمان شقاق با لیزر هر گونه ناراحتی طولانی‌ مدت را از بین می برد و بهبودی سریع‌ تری را دارد. ​التبه گفتنی است که درباره عوارض درازمدت آن هیچ اطلاعاتی دقیقی در دست نمی باشد.

No votes yet.
Please wait...