کیست مویی یا سینوس پیلونیدال Pilonidal Sinus

علت بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال Pilonidal Sinus کاملا شناخته‌ شده نیستند. اعتقاد بر این است که مو در پوست فرو می‌ رود. موهای زودرس باعث می‌ شود که بدن با تشکیل یک حفره و ایجاد التهاب به آنها واکنش نشان دهد. اگر مداوا نشود، این عفونت می‌ تواند منجر به یک کیست شود و احتمالا به آبسه (پاکت‌ های عفونت) یا سینوس‌ ها (حفره زیر پوست) تبدیل شود. ​

کلینیک سامان: ;همه چیز درباره انواع کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یک عفونت مزمن پوستی است که در ناحیه بالای خط باسن در نزدیکی کوکسیکس مشاهده می شود. این بیماری در مردان شایعتر از زنان است و اغلب بین سن بلوغ و سن چهل سالگی اتفاق می افتد. چاقی و موهای ضخیم بدن باعث می‌ شود که مردم بیشتر مستعد کیست مویی باشند. ​

بیماری کیست مویی عفونت ناحیه ای از باسن است که در انتهای ستون فقرات تا انتهای آن ایجاد می شود. بیماری کیست مویی یک بیماری شایعی است که اغلب به دلیل خجالت زیاد مورد بحث قرار نمی گیرد. بیماری کیست مویی می‌ تواند به یک کیست یا یک بیماری مزمن دیگر منتهی شود. اگر در زمان درست مداوا نشود، بیماری کیست مویی مزمن می‌ تواند منجر به آبسه و حفره‌ های کیستی شود.

بیماری کیست مویی را بگیرد. با این حال، در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

هر کسی می‌ تواند بیماری کیست مویی را بگیرد. با این حال:

1. در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.
  2. افرادی که اضافه‌ وزن دارند یا آن‌ هایی که موهای درشت دارند، شایع‌ تر است.
  3. در افرادی که زیاد در یکجا می نشینند، مانند رانندگان کامیون این بیماری زیادتر است
  4. پوشیدن لباس‌ های تنگ نیز می‌ تواند شرایط آن را بدتر کند. ​

[fusion_highlight color=”#e91e63″ rounded=”no” class=”” id=””]بهتر است بدانید که در طول سال های جنگ جهانی دوم، بیماری کیست مویی اغلب “بیماری راننده جیپ” نامیده می‌ شد.[/fusion_highlight]

برای درمان کیست مویی وقت و هزینه مهم است. نگران نباشید در کمترین زمان و بهترین هزینه

علت ایجاد کیست مویی

علت ایجاد بیماری کیست مویی کاملا شناخته‌ شده نیستند. اعتقاد بر این است که مو در پوست فرو می‌ رود. موهای زودرس باعث می‌ شود که بدن با تشکیل یک حفره و ایجاد التهاب به آنها واکنش نشان دهد. اگر مداوا نشود، این عفونت می‌ تواند منجر به یک کیست شود و احتمالا به آبسه (پاکت‌ های عفونت) یا سینوس‌ ها (حفره زیر پوست) تبدیل شود. ​

علائم می‌ توانند از خیلی ملایم تا شدید متفاوت باشند. علائم کیست مویی ممکن است شامل موارد زیر باشد: ​

• فرورفتگی کوچک
  • توده بزرگ دردناک ​
  • خارج شدن آب سرد، تیره و یا خونریزی از ناحیه موردنظر ​
  • اگر آلوده شود، این ناحیه قرمز و حساس می‌ شود
  • اگر آلوده شود ممکن است تب، تهوع و احساس ناخوشی به بیمار دست بدهد

علائم کیست مویی

[fusion_highlight color=”#ffc107″ rounded=”yes” class=”” id=””]بیماری کیست مویی می‌ تواند دردناک باشد و این درد می‌ تواند اولین نشانه بیماری باشد. ممکن است وقتی شما در حال فشار دادن به باسن خود هستید، بدتر نیز شود.[/fusion_highlight]

شما می‌ توانید فرورفتگی کوچک یا توده متورم بزرگی را در ناحیه باسن خود مشاهده و احساس کنید. شما ممکن است متوجه مایع خشکی شوید و یا متوجه شوید که خون از ناحیه آسیب‌ دیده خارج می شود. این مایع ممکن است متعفن باشد. همچنین این ناحیه ممکن است قرمز به نظر برسد. برای دانستن علت خونریزی و به مقاله علت مشاهده خون در مدفوع مراجعه کنید.

سایر نشانه های بیماری کیست مویی می‌ تواند شامل تهوع، تب و خستگی شدید باشد. اگر متوجه هر یک از این نشانه ها شدید باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علت ایجاد کیست مویی

کیست مویی در پشت

دکتر شما با انجام معاینه فیزیکی کامل کارش را شروع خواهد کرد. عفونت کیست مویی توسط چشم بدون مسلح قابل‌ مشاهده است. دکتر تشخیص می دهد چیزی که شبیه یک جوش مقعدی یا کیست در پشت شما در آمده، کیست مویی است یا نه. او همچنین ممکن است چند سوال از شما بپرسد. آیا کیست یا جوش ها تغییری داشته اند؟ چه مایعی از آنها بیرون می آید؟ آیا علایم دیگری دارید؟

تقریبا تمام بیماران یک قسمت آبسه حاد دارند (ناحیه متورم، چرک نازکی خارج می شود). پس از برداشتن آبسه، توسط خود بیمار یا با مراقبت پزشکی، بسیاری از بیماران به کیست مویی مبتلا می شوند. کیست ها یک حفره زیر سطح پوست است که از طریق یک یا چند روزنه کوچک به سطح متصل می‌ شود. ممکن است برخی از این کیست ها راه خود را برای خارج شدن پیدا کنند ولی اکثر بیماران نیاز به جراحی جزئی برای برداشتن آنها دارند. ​

کیست مویی مقاوم چیست؟

کیست‌ های تخمدانی جزء کیست مویی مقاوم در برابر درمان هستند که آنها شامل کیسه های پر از مایعات یا پاکت‌ ها در تخمدان یا در سطح آن هستند. زنان دو تخمدان به اندازه و شکل یک بادام در هر طرف رحم خود دارند. تخم‌ ها که در تخمدان‌ ها رشد و تکامل می‌ یابد، در دوران بارداری آزاد می‌ شوند. بسیاری از زنان در مدتی کیست‌ های تخمدانی را دارند. بیشتر کیست‌ های تخمدان، ناراحتی کمتر یا هیچ ناراحتی را نشان نمی‌ دهند و بی‌ ضرر هستند.

اکثر آنها بدون درمان بوده و در عرض چند ماه ناپدید می‌ شوند. با این حال کیست‌ های تخمدانی مخصوصا آن‌ هایی که پاره‌ می شوند، می‌ تواند باعث بروز علایم جدی در بیمار شود. برای محافظت از سلامتی خود، تست منظم لگنی را انجام دهید و علائم آن را بدانید که می‌ تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد. ​

اغلب کیست‌ ها دارای علایم خاصی نیستند و به تنهایی رشد کرده و بعد از مدتی ظاهر می شوند. با این حال، یک کیست تخمدانی بزرگ می‌ تواند باعث درد لگنی، درد خفیف یا شدید شکم تحتانی در کنار کیست، پری یا سنگین در شکم شما و نفخ شود. ​در صورت مشاهده درد ناگهانی و شدید در شکم که با درد با تب یا استفراغ همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر با این علائم، نشانه‌ های شوک سرد را نیز دارید، مثلا پوست تان مرطوب می شود؛ تنفس تان سریع تر انجام می شود؛ و یا ضعف دارید حتما یک پزشک را ملاقات کنید. ​

بیشتر کیست‌ های تخمدان در نتیجه چرخه قاعدگی شما (کیست‌ های عملکردی) رشد می‌ کنند. انواع دیگر کیست‌ ها بسیار کمتر معمول هستند.  ​

تخمدان شما به طور طبیعی در حال رشد دادن کیست است. فولیکول‌ ها هورمون‌ های استروژن و پروژسترون را تولید می‌ کنند. اگر یک فولیکول معمولی در حال رشد باشد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می‌ شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد: ​

کیست فولیکولار: در قسمت میانی چرخه قاعدگی، یک تخم‌ از follicle بیرون می‌ آید و از لوله فالوپ پایین می‌ رود. کیست فولیکولار زمانی شروع می‌ شود که فولیکول پاره نمی شود یا تخم آن را آزاد می کند، اما همچنان به رشد خود ادامه دهد. ​

کیست لوپوس کبد: وقتی یک فولیکول تخم خود را آزاد می‌ کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون برای آبستنی می‌ کند. این فولیکول لوپوس کبد نامیده می‌ شود. گاهی اوقات مایع داخل فولیکول تجمع می‌ کند و باعث می‌ شود کبد به یک کیست امکان رشد بدهد. ​

کیست‌ های عملکردی معمولا بی‌ ضرر هستند، به ندرت باعث درد می‌ شوند و اغلب در دو یا سه سیکل عادت ماهیانه خودشان ناپدید می‌ شوند. ​

کیست مویی بدخیم

کیست مویی بدخیم توسط روش جراحی باعث از کارافتادگی موقت فرد بیمار می‌ شود که اگر در مراحل اولیه این بیماری به پزشک مراجعه شود با درمان به‌ موقع، بدون روش جراحی بهبودی حاصل می‌ شود زیرا روش عمل جراحی طولانی و پرهزینه است.

دلیل بروز این بیماری کاملاً مشخص نیست ولی براساس تحقیق متخصصان جنین‌ شناسی و آناتومیک مشخص شده است که یکی از دلایل بروز این نوع کیست اختلال خفیفی است که طی تکامل جنینی سلول‌ های قسمت ساکرال یا همان پایین دنبالچه و بین دو باسن رخ می‌ دهد که البته در بسیاری از افراد این نقص وجود دارد اما دچار این بیماری نمی‌ شوند زیرا وجود تحریکاتی باعث بروز آن می‌ شود.

کیست‌ های بدخیم در هر سنی ممکن است بروز کنند ولی مشاهده شده در افرادی که سن شان زیاد می شود، احتمال بروز کیست مویی بدخیم بیشتر است. کیست مویی بدخیم با نشانه هایی مانند اندازه بیش از پنج سانتی متر، توپر بودن، دارای سطح ناصاف و بزرگ شدن با سرعت همراه است.

کیست مویی در طب اسلامی

مهم ترین دلیل ایجاد کیست مویی در طب اسلامی، تجمّع سودا در این ناحیه است. سودا كه خلطی است سنگین، تمایل به رسوب در نواحی تحتانی بدن دارد (مثل واریس در پاها یا واریكوسل در بیضه ها). از آنجا كه از سویی در این روزگار، هم تجمّع سودا در بدن ما زیاد شده است (به دلایل متعدد و از جمله تغذیه نامناسب) و از سویی عموم ما پشت میزنشین شده ایم، سودای موجود در سر و تنه تمایل دارد كه در انتهای ستون فقرات رسوب كنید و اگر بدن نتواند این رسوب را پاك كند، بروز كیست مویی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در صورتی که بیمار یبوست دارد؛ با شیوه های مناسب، باید یبوست وی را درمان کرد. استفاده خوراکی از داروهای ضدعفونت گیاهی مثل بید، خطمی، زنیان، آویشن، بابونه و … بسته به وضعیت مزاجی بیمار. در این زمینه نیز می توانید از یک پزشک سنتی یا عطار حاذق مشورت بگیرید.

کیست مویی بدخیم

عمل کیست مویی

تشخیص معمولا توسط پزشک تایید می‌ شود. ​عمل کیست مویی معمولا به الگوی بیماری بستگی دارد. عمل اولیه برطرف کردن آبسه حاد با زه‌ کشی است. به شکاف چرک آلوده اجازه داده می شود تا چرک را تخلیه کند، با این کار التهاب و درد کاهش می‌ یابد. این روش معمولا در مطب پزشکان تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌ شود.

عفونت‌ های پیچیده یا عود شونده باید از طریق اکسیزیون یا بازکردن ناحیه مداوا شوند. عملیات بزرگ‌ تر و باز اغلب منجر به نتایج بهتری می‌ شود، اگر چه التیام آن بیشتر طول می‌ کشد. بستن با فلپ ها ریسک بالایی از عفونت دارد، اما ممکن است در برخی از بیماران مورد نیاز باشد. جراح ها همه گزینه‌ ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهند و به شما کمک می‌ کند بهترین عمل جراحی را انتخاب کنید. ​

وقتی زخم بسته می‌ شود، باید تمیز و خشک نگه‌ داشته شود تا پوست کاملا التیام یابد. اگر زخم باز بماند، پانسمان به منظور کمک به رفع ترشح استفاده می‌ شود. پس از ترمیم، پوست باسن باید تمیز و عاری از مو باشد. اصلاح یا استفاده از یک عامل حذف مو ضروری است.

کیست مویی در سر

کیست های پیلار کرم های رنگی گوشتی هستند که می توانند در سطح پوست سر شما ایجاد شوند. گاهی به کیست‌ مویی در سر یا کیست های پیلار، کایلمالی یا عصبی نیز می‌ گویند. این ها کیست‌ های خوش‌ خیمی هستند که به طور معمول سرطانی نیستند. اگرچه کیست‌ های پیلار لزوما دلیلی برای نگرانی ندارند، اما ممکن است آن‌ ها باعث ناراحتی فرد شوند. ممکن است بتوانید برخی از ویژگی‌ های کیست‌ های پیلار را در خودتان شناسایی کنید، اما هنوز باید برای تشخیص رسمی به پزشک خود مراجعه کنید.

کیست مویی صورت

کیست مویی در ناحیه صورت به ندرت گزارش شده است. کیست مویی صورت معمولا در مردان و به ویژه در ناحیه بینی بیشتر دیده شده است. سایر ناحیه های صورت که می تواند مبتلا به این بیماری شوند، چانه، فک پایین، ناحیه باکال، پیشانی  بوده است. اکسیزیون با ترمیم اولیه تحت بیهوشی عمومی، روش اصلی درمان این کیست مویی است.

برخی افراد در برابر روش جراحی موضع می‌ گیرند، زیرا می ترسند جراحی باعث ایجاد اسکار و زخم در صورت شود. کیست‌ های چربی عموما سرطانی نیستند. اگر یک عمل جراحی کامل دارید، به احتمال زیاد در آینده کیست باز نخواهد گشت. در موارد نادر، محل حذف ممکن است آلوده شود. اگر پوست شما نشانه‌ ای از عفونت مثل قرمزی و درد و یا تب داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید. اغلب عفونت‌ ها با آنتی‌ بیوتیک‌ ها از بین می‌ روند، اما اگر درمان نشود، برخی می‌ توانند کشنده باشند.

درباره کیست مویی و روش های درمانی آن بیشتر بخوانید

ویرایش در تاریخ سه شنبه,25 مهر,1397,تهران,کلینیک سامان