ماستیت

ماستیت، عفونت بافت پستان است که اغلب در زمان دوران شیردهی اتفاق می‌ افتد. وقتی باکتری‌ ها، اغلب از دهان کودک، وارد یکی از مجرای شیر در نوک پستان می‌ شوند، عفونت پستان یا ماستیت می‌ تواند رخ دهد.

ماستیت چیست؟

سینه از چندین غده و مجاری تشکیل‌ شده که به نوک پستان و ناحیه رنگی اطراف آن منتهی می‌ شود. مجاری حامل شیر از نوک پستان به داخل بافت سینه زیرین مانند چرخ های غلطان کشیده می‌ شوند. زیر هاله آرئولا مجاری لاکتاتی هستند. پر کردن شیر در زمان شیردهی پس از یک زایمان اتفاق می افتد.

وقتی یک دختر به بلوغ می‌ رسد، هورمون‌ ها باعث می‌ شود که مجاری رشد کرده و ذخایر چربی در بافت پستان ایجاد شوند. غددی که شیر تولید می‌ کنند (غدد پستانی) توسط مجاری لاکتاتی به سطح پستان نیز متصل می‌ شوند که ممکن است به ناحیه زیربغل نیز گسترش یابند.

عفونت‌ های پستان معمولا یک تا سه ماه بعد از زایمان رخ می‌ دهد، اما آن‌ ها می‌ توانند در زنانی که زایمانی نداشته اند و یا در زنان در پس از یائسگی نیز رخ دهند. علت های دیگر عفونت شامل ماستیت مزمن و یک نوع نادر سرطان به نام سرطان التهابی است.

آنتی بیوتیک مناسب برای ماستیت

اگر مبتلا به آبسه پستانی یا ماستیت یا التهاب پستان هستید هر چه زودتر به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کنید تا درمان مناسب برای مورد شما لحاظ شود. پزشک متخصص پستان ممکن است در ابتدا قرص های آنتی بیوتیکی را برای شما تجویز کند. اگر بعد از دو روز بیماری شما درمان نشود و بهبود پیدا نکرد، پزشک دوباره آنتی بیوتیک تجویز می کند.

در مواردی که التهاب شدیدتر است به ویژه زمانی که التهاب در نوک پستان وجود دارد نیز ممکن است از آنتی بیوتیک ها برای تسکین درد استفاده شود. مصرف آنتی بیوتیک سبب می شود تا التهاب برطرف شود و احساس آرامش و بهبودی در بیمار ایجاد شود. البته تجویز آنتی بیوتیک، باید با نظارت و تجویز پزشک متخصص صورت گیرد و استفاده خودسرانه می تواند مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند.

Cephalexin -Keflex و Dicloxacillin -Dycill، دو مورد از آنتی بیوتیک های متداول می باشند که برای درمان التهاب و ماستیت سینه و مشکلات پستان در دوران شیردهی برای بیمارها تجویز می شود. اگر نسبت به آنتی بیوتیک ها آلرژی دارید، به پزشک خودتان خبر دهید تا داروهای جایگزین برای شما تجویز شود.

تجویز آنتی بیوتیک برای وضعیت بالینی، باید با نظارت پزشک و نشانه های حساسیت شما انجام شود. درمان های دارویی و داروهای تجویزی برای کودک و بیمار ایمن هستند و هیچ آسیبی به آنها وارد نمی کنند.

ماستیت برای زنان شیرده

در زنان سالم، ماستیت بسیار نادر است. با این حال، زنان مبتلا به دیابت، بیماری های مزمن، ایدز یا نقص سیستم ایمنی نیز ممکن است در برابر این بیماری آسیب‌ پذیرتر باشند. حدود ۱ درصد تا ۳ درصد از مادران شیرده مبتلا به ماستیت هستند.

از بین بردن انسداد پستان و تخلیه ناقص پستان می‌ تواند به این مشکل کمک کند و علائم را بدتر کند. ماستیت مزمن در زنانی رخ می‌ دهد که شیرده نیستند. در زنان یائسه، عفونت پستان ممکن است با التهاب مزمن مجاری زیر نوک پستان همراه باشد.

تغییرات هورمونی در بدن می‌ تواند باعث شود که مجاری شیر با سلول‌ های پوست مرده و باقیمانده مسدود و آلوده شود. این مجاری مسدود کننده، راه سینه را برای گرفتن عفونت باکتریایی هموار می‌ کنند. احتمال دارد عفونت پس از درمان با آنتی‌ بیوتیک‌ها نیز دوباره برگردد. ​

علایم عفونت سینه ​

عفونت سینه ممکن است باعث درد، قرمزی و گرمی پستان همراه با علایم زیر شود: ​

• حساسیت و تورم ​