web
درد مقعدی|کلینیک سامان

تلفن مشاوره و ویزیت : 952-27-227 - 021

درد مقعدی

درد مقعدی می‌ تواند قبل، حین، یا بعد از یک حرکت روده رخ دهد. این می‌ تواند ناشی از درد ملایم باشد که می‌ تواند در طول زمان بدتر شود و درد آن به حد بدی برسد که فعالیت‌ های روزمره را محدود کند. درد مقعدی سبب بسیاری از علل می‌ شود که بیشتر آنها شایع و قابل‌ درمان هستند. با این حال، اگر درد مقعد در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین نرود، مهم است که پزشک خود را ببینید. اگر تب با درد مقعدی وجود داشته باشد، یک قرار ملاقات فوری با پزشک مورد نیاز است. ​

درد مقعدی هنگام دفع

درد مقعدی در داخل و اطراف راست روده یا مقعد (منطقه پروینال) احساس شود و یک شکایت رایج است. اگرچه اغلب علل درد مقعدی خوش خیم هستند، اما درد به علت های بسیاری باعث درد شدیدتر در انتهای عصب ناحیه پروینال می شود.

بسیاری از شرایطی که باعث درد مقعدی می شوند نیز ممکن است باعث خونریزی مجدد رکتوم شود که معمولا از نظر شدت ترسناک است.

علل درد مقعدی معمولا می توانند به راحتی تشخیص داده شوند. درد مقعدی معمولا می تواند با ضدعفونی کننده های ضد درد و آب گرم (حمام سیتیز) درمان شود.

علت درد هنگام دفع مدفوع

بواسیر خارجی ترومبوز: این بواسیر یک لخته خونی است که در پوست بیرونی مقعد شکل می‌ گیرد. اگر لخته بزرگ باشد، آنها می‌ توانند باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن، نشستن و یا حرکات روده شوند. یک توده مقعدی دردناک ممکن است ناگهان ظاهر شود و در طول ۴۸ ساعت اول بدتر شود. این درد معمولا در چند روز آینده کمتر می شود. شما ممکن است در صورت باز شدن پوست، متوجه خونریزی شوید. درمان های غیرجراحی شامل حمام آب گرم، داروهای مسکن و نرم کننده های مدفوع است. بیشتر کارشناسان توصیه می‌ کنند که لخته خونی از طریق جراحی حذف شود. این جراحی کوتاه را می توان در مطب جراح یا در بیمارستان و کلینیک تحت بی حسی موضعی انجام داد.​

شقاق مقعدی: مجرای مقعد یک لوله کوتاه است که توسط ماهیچه هایی در انتهای رکتوم احاطه شده‌ است. رکتوم بخش پایینی کولون (روده بزرگ) است. یک شکاف مقعد (که به آن شقاق نیز گفته می‌ شود) شکاف کوچکی در آستر مقعد است. بیماری شقاق مقعدی شایع بوده و اغلب با سایر بیماری‌ های نشیمنگاه از قبیل هموروئید، اشتباه گرفته می شود. هدف تمام درمان‌ های غیرجراحی این است که مدفوع نرم شده و مدفوع های شکل‌ گرفته و حجیم برداشته شوند. درمان شامل یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مکمل‌ های ضدفیبر (۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر / در یک روز) می‌ شود. ضدعفونی کننده مدفوع بیش از حد، حمام آب گرم برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، چند بار در روز؛و چندین نوع دارو است. اگر چه اغلب شقاق های مقعد نیاز به جراحی ندارند، درمان بیماران شقاق مزمن سخت‌ تر است و جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. هدف جراحی کمک به شل کردن ماهیچه اسفنکتر مقعد است که درد و اسپاسم را کاهش می‌ دهد و اجازه می‌ دهد شقاق و شکاف التیام یابد.​

آبسه مقعدی و فیستول: آبسه یک حفره عفونی است که در نزدیکی مقعد و رکتوم پر از چرک است. در بیشتر موارد، یک آبسه با تخلیه کردن آن درمان می‌ شود. فیستول، تونلی است که زیر پوست شکل می‌ گیرد و غدد آلوده به آبسه را به داخل یا نزدیک مقعد متصل می‌ کند. جراحی اغلب برای درمان فیستول مقعدی نیاز است. گاهی این جراحی‌ ها ساده هستند؛ با این وجود، بیماران با مشکل زیاد ممکن است نیاز به اعمال جراحی متعدد داشته باشند تا از این مشکل رها شوند.​

بیماری‌ های عفونی و یا بیماری‌ های قارچی​: بیماران عفونتی یا عفونت‌ های قارچی ناشی از بیماری‌ های مقاربتی (STDs) ممکن است خفیف تا شدید و یا رکتال داشته باشند. STDs عبارتند از سوزاک، کلامیدیا، تب‌ خال، سیفلیس، اچ پی وی و غیره. علایم دیگر ممکن است شامل خونریزی مقعدی، ترشح، یا خارش باشد. درمان شامل آنتی‌ بیوتیک‌ های موضعی یا خوراکی و داروهای ضدقارچی است.​

شرایط پوست: اختلالات پوستی که بخش‌ های دیگر بدن را تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهند (به عنوان مثال پسوریازیس، زگیل‌ ها) نیز ممکن است بر روی پوست اطراف مقعد تاثیر بگذارند. خارش، خونریزی، و درد می‌ تواند بیاید و برود. در برخی موارد، یک نمونه‌ برداری پوست مورد نیاز است. درمان به نتایج بیوپسی پوست و یا معاینه فیزیکی بستگی دارد. تشخیص اولیه مهم است بنابراین درمان می‌ تواند هر چه سریع‌ تر شروع شود.​

سرطان مقعدی: در حالی که اغلب موارد ابتلا به درد مقعدی، سرطانی نیست، تومورها می‌ توانند باعث خونریزی، توده و تغییرات در عادات روده و نیز درد که در طول زمان بدتر می‌ شود گردند. اگر دچار خونریزی و یا خونریزی از مقعد هستید که از بین نرود و یا بدتر می شود، هر چه سریع‌ تر یک جراح کولون و رکتال را ملاقات کنید. اولین مراجعه به کلینیک شامل یک معاینه فیزیکی، معاینه کانال مقعدی با یک دامنه کوچک و روشن (انوکسکوپی) برای تجسم مناطق غیرطبیعی و نمونه‌ برداری از توده است. اگر درد در هنگام تست در کلینیک بسیار بد و زیاد باشد، ممکن است جراح شما نیاز داشته باشد که تحت بیهوشی یک تست دقیق تر انجام دهد تا تشخیص درستی از سرطان به دست بیاورد. درمان سرطان رکتوم یا دیگر تومورهای مقعدی ممکن است شامل شیمی‌ درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی باشد. ​

تیر کشیدن مقعدی

در زمانی که نیر کشیدن مقعدی زیاد شود، درد کمر بیشتر می شود و از بین نمی رود، خونریزی مداوم رکتال وجود دارد و می‌ توانید توده‌ ای را حس کنید که آرام نمی شود شما نیاز مبرم به یک پزشک متخصص دارید. ​

پزشکان کولون و رکتال در درمان جراحی و غیرجراحی بیماری‌ های کولون، رکتوم و مقعد را تشخیص می دهند. آنها آموزش پیشرفته جراحی را در درمان این بیماری‌ ها و نیز آموزش کامل جراحی کامل دیده اند. جراحان کولون و رکتال تایید شده در جراحی عمومی و جراحی کولون و رکتال، و معاینه دقیق انجام‌ شده می توانند تیر کشیدن مقعدی شما را درمان کنند. آنها در درمان بیماری‌ های خوش‌ خیم و بدخیم کولون، رکتوم و انسداد قادر به انجام معاینات روتین و درمان جراحی هستند. ​

از علت های بسیار رایج و روشن تیر کشیدن مقعدی سوزش، خونریزی و درد در ناحیه رکتوم یا مقعد است که معمولا دلایل متداول این تیر کشیدن ها، سوزش ها و خونریزی های بیماری های بواسیر، شقاق و یا یبوست است.

معمولا درد مقعدی با درمان درست و مراقبت های مداوم با درصد بالایی درمان می شود و کاملا از بین می رود. درد مقعدی یا تیر کشیدن مقعدی ناشی از هموروئید در بسیاری از موارد با درمان ساده و در شقاق مقعدی در مدت سه هفته التیام می یابد. دو سوم افراد مبتلا به سندرم لواتورآنی در زمان درمان بهبود پیدا می کنند. برای درمان کامل تیر کشیدن مقعدی شیوه های مدرن و نوینی در حال مطالعه و بررسی است.

درمان خانگی درد مقعدی

وقتی که علت درد مقعدی معین شد برخی داروها و مراقبت های خانگی به منظور کم کردن درد مقعدی سودمند است که در سه مورد از چهار علت شایع درد مقعدی اثرگذار است. این مراقبت ها عبارتند از

• نشستن در وان یا لگن آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه دو الی سه بار در روز
  • رژیم غذایی دارای فیبر بسیار
  • استفاده از مایعات کافی روزانه ۶ تا ۸ لیوان
  • گذاشتن حوله‌ گرم بر روی مقعد دردناک
  • کرم موضعی و داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • استرس‌ و اضطراب خود را مدیریت کنید
  • ناحیه‌ مقعد را همیشه تمیز نگهدارید
  • از صابون‌ های عطردار استفاده نکنید

در اغلب موارد چهارمین علت شایع درد مقعدی یا همان اسپاسم زودگذر مقعد کوتاه و بدون نیاز به اقدام درمانی خاصی خود‌ به‌ خود درمان می شود ولی برای پیشگیری از درد نابهنگام آن و کم کردن درد می‌ توان از برخی داروها و سم بوتولینوم تحت نظر پزشک استفاده کرد.

درمان گیاهی درد مقعدی

یکی از بهترین درمان های گیاهی برای درد مقعدی روغن حیوانی است. خواص ضدباکتری، ضدمیکروبی و ضدالتهاب قوی آن به آرام کردن پوست مقعد کمک می‌ کند. همچنین خاصیت های این ماده برای کم کردن التهاب رگهای خونی و درمان هرگونه عفونتی در این ناحیه کمک می‌ کنند.

نخست یک قاشق چایخوری روغن حیوانی را کمی گرم کنید. بعد با انگشت اشاره‌ خود آن را به آرامی درون مقعد و اطراف آن بمالید. این روند را چندین دقیقه انجام دهید. بعد از مالش روغن، دست‌ های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. این روش را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.
وازلین نیز یکی از سریعترین درمان های درد مقعدی است  که توسط پزشکان دستگاه گوارش توصیه می شود. وقتی احساس خارش یا سوزش در ناحیه مقعد دارید، سریعا مقداری وازلین روی محل بزنید تا دردتان کم شود. این کار یک سطح لیز در محل موردنظر پدید می آورد که خارش و سایش آن را کم می کند. همچنین با خنک کردن این محل به احساس سوزشی که غالبا با خارش مقعد همراه است پایان می‌ دهد.

پوسته‌ اسفرزه یکی دیگر از درمان های گیاهی برای خارش و درد مقعدی است، این ماده یبوست را که دلیل اصلی ایجاد دردهای مقعدی است را از بین می برد. همینطور می تواند روده و باکتریهایی که باعث سفت شدن مدفوع می شوند را از بین ببرد.

از کرم‌ های استروئیدی به هیچ وجه استفاده نکنید. این کرم ها باعث ترک خوردن پوست می شوند. در صورتی که با پزشک خودتان صحبت نکرده اید نباید بیش از ۷ الی ۱۰ روز از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. بدون تجویز پزشک از کرم‌ های استروئیدی برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید زیرا ممکن است برای سلامتی کودک خطرناک باشند. در صورتی که در نزدیکی ناحیه‌ مقعد زخم‌های باز یا پوست ترک خورده دارید، ممکن است به راحتی دچار عفونت شوید. همچنین التهاب شدید می‌ تواند خارش بسیاری به همراه داشته باشد. در صورتی که مشکل حاد شد، باید با پزشک تان مشورت کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)